Κυριακή, Νοεμβρίου 20, 2022

ΜΑΧΗΤΕΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ !



Το 6ο Πειραματικό Διαπολιτισμικό Δ.Σ. Ελ. Κορδελιού φέτος ανήκει στα τοπικά , διεθνή και θεματικά Δίκτυα " Τα σχολεία νοιάζονται για το κλίμα ! ", " Μαθαίνω για τα δάση" και "Οικολογικά σχολεία". Με αφορμή λοιπόν την Παγκόσμια Ημέρα Φυσικών Καταστροφών στις 13 Οκτωβρίου , αλλά και στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, οργανώνουμε δράσεις με σκοπό τη συνειδητοποίηση τι μπορεί ο καθένας να πράξει για τη μείωση των επιπτώσεων από τις φυσικές καταστροφές όπως σεισμοί, πλημμύρες, καταιγίδες, πυρκαγιές κ. ά. Ένα Καινοτόμο Περιβαλλοντικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα σας περιμένει !

Β’ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες /Υποενότητες :

Κλιματική Αλλαγή, Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία

Τίτλος : « Μαχητές ενάντια στις καταστροφές !»

 Αναγνωρίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας της οικολογικής συνείδησης στα παιδιά ως μελλοντικοί πολίτες, υλοποιούμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τις φυσικές καταστροφές που πλήττουν τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας. Σκοπός μας να εξετάσουμε τις αιτίες που οδηγούν σε αυτά τα φαινόμενα, τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, τα μέτρα που οφείλει να λαμβάνει η πολιτεία και κάθε πολίτης, τις διεθνείς συμβάσεις και τη σχέση με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης. 

Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα  και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :

• Κριτική σκέψη (Critical thinking) :επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης

• Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά ιδεών

• Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με άλλους

• Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων

Α)  ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
  • Δεξιότητες ζωής (ευαισθητοποίηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα)
  • Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης (ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)
  • Δεξιότητες του νου (στρατηγική, αναλυτική, διερευνητική σκέψη
  • Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)
Β)  ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
  • να αποκτήσουν ειδικές γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με την έγκυρη αντιμετώπιση σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, όπως σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές
  • να ενισχύσουν την αυτογνωσία τους και την προσωπικότητά τους
  • να συνειδητοποιήσουν την αξία και την προσφορά της οικογένειας και της κοινότητας στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών

1ο Εργαστήριο 

" Οι φυσικές καταστροφές δε με τρομάζουν !"


ΣΤΟΧΟΙ :
  • η απόκτηση γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων των μαθητών για τις διάφορες φυσικές καταστροφές
  • η κατανόηση των φυσικών φαινομένων
  • η εκμάθηση τρόπων ελαχιστοποίησης επιπτώσεων αυτών 
  • η διαμόρφωση αντίληψης στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα και την κλιματική αλλαγή
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :
  • Παρουσίαση φυσικών καταστροφών (Αφόρμηση) : Παρουσιάζουμε στους μαθητές τις κατηγορίες των Φυσικών Καταστροφών (Παράκτιες Καταστροφές, Σεισμοί, Κατολισθήσεις, Ηφαιστειακή Δραστηριότητα, Ποτάμιες πλημμύρες, Φυσικές Πυρκαγιές, Καιρικές Καταστροφές και Κλιματικές Μεταβολές) μέσα από φωτογραφικό υλικό και εικόνες.

  • Ενημέρωση για τις φυσικές καταστροφές μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο όπως :



  • Εντοπισμός των φυσικών καταστροφών στην περιοχή μας .  Μέσω χαρτών (έντυπων ή/και ηλεκτρονικών) θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε από ποιες πιθανές καταστροφές μπορεί να πληγεί μια περιοχή σαν τη δική μας με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π. χ σε μια πλημμύρα.

  • Παιχνίδι ρόλων : οι μαθητές θα μπορέσουν να αντιληφθούν διαφορετικές αντιδράσεις από την σκοπιά διαφορετικών ρόλων (πολίτης, σώματα ασφαλείας, τοπική αρχή κ.τ.λ.) κατά την διάρκεια μιας καταστροφής και τις πρώτες ώρες μετά από αυτήν. Φοράμε τα αντίστοιχα καπέλα και αναλαμβάνουμε δράση !










  • Οδηγίες προστασίας από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας για κάθε περίπτωση 

            Οδηγός





2ο Εργαστήριο 

"  Τρέχει, τρέχει το νερό .... μαθαίνω για τις πλημμύρες !"


ΣΤΟΧΟΙ : 
  • η γνωριμία με τον ρόλο της βροχής στα πλημμυρικά φαινόμενα
  • η ευαισθητοποίηση στη σημασία της βροχής 
  • η καλλιέργεια σοβαρής στάσης στην αντιμετώπιση του κινδύνου από πλημμύρα και συμμόρφωση με τις εντολές της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας
  • η γνωριμία των οδηγιών προστασίας σε περίπτωση έκτακτου πλημμυρικού φαινομένου
  • η εξοικείωση με την έννοια του σχεδιασμού, της πρόληψης και ετοιμότητας για αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • Πρόγραμμα του ΙΕΠ "Μαθαίνουμε για τις πλημμύρες" της Βίκυ Ιππέκη (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων Δ/νση ΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης). Επιλέγουμε δραστηριότητες και τις αναπροσαρμόζουμε για την ηλικία των παιδιών της Β' τάξης.



  • Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Δευκαλίωνας (χρήση εκπ/κού υλικού) : Επειδή τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας μια συχνότητα έντονων πλημμυρικών φαινομένων με επακόλουθες ανθρώπινες απώλειες, υλικές καταστροφές και αλλοίωση του τοπίου. σαν τάξη εξετάζουμε τις αιτίες που οδηγούν σε αυτά τα φαινόμενα, τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, τα μέτρα που οφείλει να λαμβάνει η πολιτεία, τις διεθνείς συμβάσεις και τη σχέση με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.



  • Αξιοποίηση σκηνών από την ταινία «Το Λιβάδι Που Δακρύζει» (2004), του Θόδωρου Αγγελόπουλου, σε μουσική της Ελένης Καραΐνδρου  με όχημα τη ζωή ενός κοριτσιού και στόχο τη διαπραγμάτευση του ζητήματος της συνύπαρξης ενός οικισμού με ένα ποτάμι και το ενδεχόμενο της πλημμύρας από αυτό.

  • Κατασκευή βροχόμετρου με υλικά καθημερινής χρήσης. Στόχος να κατανοήσουν τη λειτουργία ενός οργάνου μέτρησης της βροχής.

  • Εκπαιδευτικά βίντεο για την πρόληψη και την ασφάλεια από το ΚΠΕ Καστοριάς αλλά και από δράσεις σχολείων.


  • Εκπαιδευτικά παιχνίδια για τις πλημμύρες.

ΠΑΙΞΕ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΔΩ



3ο Εργαστήριο 

" Φωτιά στο δάσος ... μαθαίνω για τις πυρκαγιές !"


ΣΤΟΧΟΙ : 
  • η διερεύνηση των γνώσεων και των απόψεών τους για τις δασικές πυρκαγιές
  • ο διαχωρισμός των αιτιών των φυσικών δασικών πυρκαγιών αλλά και του εμπρησμού 
  • η γνώση για το ποιοι φορείς είναι υπεύθυνοι για την προστασία των δασών από τις δασικές πυρκαγιές
  • η κατανόηση της δυνατότητας του πολίτη να συνεισφέρει στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών 
  • η κατανόηση της ιδιαίτερης αξίας, των διαφορετικών κίνητρων, των προσδοκιών, τα προσωπικών αλλά και των κοινωνικών ωφελειών όσων εργάζονται ή συμμετέχουν εθελοντικά σε φορείς πρόληψης
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • Προβολή εκπαιδευτικού βίντεο για τη σημασία του δάσους . Αναφερόμαστε στη Διεθνή Ημέρα Δασών (International Day of Forests) που καθιερώθηκε να γιορτάζεται στις 21 Μαρτίου κάθε έτους, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.


  • Eκπαιδευτικό πρόγραμμα : Μικροί Ήρωες : Δάσος το πράσινο εργοστάσιο
  • Περιβαλλοντικά Εκπαιδευτικά παιχνίδια και δραστηριότητες από το Διεθνές Θεματικό  Δίκτυο "Μαθαίνω για τα Δάση" https://www.eepf.gr/el/ekpaideutiko-uliko-mathaino-gia-ta-dasi
  • Παραμύθια :  "Το μικρό λυκάκι φροντίζει το δάσος" & "Το δάσος της αγάπης".


  • Αφίσες για πρόληψη και μέτρα προστασίας - Φύλλα Εργασίας.





  • Ζωγραφική αφισών με συνθήματα




  • Δημιουργία Ηλεκτρονικών αφισών με μηνύματα για τα δάση


  •          Παιχνίδια ρόλων για αντιμετώπιση φωτιάς 


  • Επίσκεψη του 2ου Πυροσβεστικού σταθμού στο σχολείο μας για ενημέρωση για τη φωτιά στο σπίτι, στο σχολείο, στο δάσος και επίδειξη στη χρήση της μάνικας.

Είμαστε εθελοντές πυροσβέστες !
  • Οδηγίες προστασίας για τις πυρκαγιές για ενήλικες και παιδιά.


 



4ο Εργαστήριο 

" Όταν η γη κουνιέται ... μαθαίνω για τους σεισμούς"


ΣΤΟΧΟΙ :

  • η ενημέρωση και προετοιμασία των μαθητών για την περίπτωση ενός σεισμού

  • η γνωριμία τους με τα μέτρα προστασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα σεισμό στο σχολείο και στο σπίτι
  • η κατανόηση από τους μαθητές ότι επειδή η περιοχή μας είναι ιδιαιτέρα σεισμογενής (η Ελλάδα, από άποψη σεισμικότητας, κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη και την έκτη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο), δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι όσο πιο προετοιμασμένοι και ενημερωμένοι είμαστε για θέματα αντισεισμικής προστασίας τόσο αποτελεσματικότερα θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :
  • Ενημέρωση και συζήτηση για την Ελλάδα ως σεισμογενής χώρα.
  • Προβολή - Εκπαιδευτικά βίντεο για τον σεισμό στο σχολείο και στο σπίτι.




  • Αφίσες και εικόνες για τα μέτρα προστασίας και εκκένωσης.



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣhttps://www.oasp.gr/node/116

  • Άσκηση σεισμού στο σχολείο μας - Σχέδιο εκκένωσης
Οι μικροί μαθητές  τις προηγούμενες μέρες θα έχουν ενημερωθεί για το τι είναι ο σεισμός και ποια μέτρα προστασίας πρέπει να λάβουμε πριν από το σεισμό, τι κάνουμε κατά την διάρκεια του σεισμού είτε είμαστε στην τάξη, στο σπίτι ή στο δρόμο και τι θα κάνουμε μετά από το σεισμό μέσα από εικόνες, αφίσες του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας {ΟΑΣΠ) και  παιχνίδια που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΠ .
  • Φυλλάδια εργασιών για τα παιδιά


  • Εκπαιδευτικά Παιχνίδια για τον σεισμό.

  • Ενημερωτικό υλικό για τον σεισμό και τα μέτρα ασφαλείας.



ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ - ΟΑΣΠ ΕΔΩ
ΣΕΙΣΜΟΣ - Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΕ PDF ΕΔΩ
Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ - ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΕ PDF ΕΔΩ

5ο Εργαστήριο 

" Πρώτες βοήθειες σε ώρα ανάγκης !"



ΣΤΟΧΟΙ
  • Η ευαισθητοποίηση των μαθητών για την ανάγκη γνώσης των βασικών Πρώτων Βοηθειών, γνώση που θα τους προσφέρει τα εφόδια της ενσυναίσθησης, της αγάπης προς τον συνάνθρωπο, της υπέρβασης του «εγώ» για το «εμείς»
  • Η κατανόηση ότι η παροχή Πρώτων Βοηθειών προς τον συνάνθρωπο που τις χρειάζεται είναι εξαιρετικά σημαντικός δείκτης πολιτισμού και κουλτούρας συμπερίληψης
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
  • Παρουσιάσεις με θέμα τις πρώτες βοήθειες και τον παιδικό Διαβήτη . Οι πρώτες βοήθειες αποτελούν γνώσεις απαραίτητες για κάθε άνθρωπο, ιδιαίτερα για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά είναι περισσότερο ευάλωτα στον κίνδυνο καθώς δεν έχουν επίγνωση του κινδύνου και η περιέργειά τους τα οδηγεί σε πράξεις και παιχνίδια που ίσως καταλήξουν να τα βλάψουν.

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΔΩ

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΔΩ

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΔΩ


Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΔΩ

  • Βιβλιαράκι με δραστηριότητες.




  • Παρουσίαση των υλικών και των φαρμάκων που περιέχει το κουτί πρώτων βοηθειών του σχολείου μας από τη σχολική μας νοσηλεύτρια,  Σοφία Κανίνα.

  • Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα & Συνεργασία με τον οργανισμό "Kids Save Lives". Σεμινάριο πρώτων βοηθειών σε παιδιά , γονείς και δασκάλους. Λόγω της μικρής ηλικίας των μαθητών μαθαίνουμε σαν παιχνίδι ρόλων με αυτοσχέδιο απινιδωτή να διασώζουμε!











6ο Εργαστήριο 

" Είμαι Ενεργός Πολίτης ... 
Μαθαίνω για την πρόληψη στις καταστροφές !"

ΣΤΟΧΟΙ
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της ετοιμότητας αντίδρασης σε φυσικές καταστροφές.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία ύπαρξης σχεδίου αντιμετώπισης έντονων καιρικών φαινομένων.
  • Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της ενημέρωσης, της πρόληψης, και της εθελοντικής δράσης του κάθε πολίτη.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στα πλαίσια του Service Learning : « Ενεργός Πολίτης στη γειτονιά μου, το Ελευθέριο » στο ΚΠΕ Ελευθερίου – Κορδελιού & Βερτίσκου. Συμμετοχή του σχολείου μας στο Δίκτυο « Βιώσιμη Πόλη : Η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» όπως και στο Δίκτυο  "Οικολογικά Σχολεία".
  • Φυλλάδια Εργασιών για την πρόληψη και τα μέτρα ασφαλείας.
  • Φωτόδεντρο με δραστηριότητες - Λογισμικά
  • Βίντεο : Οικογενειακό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης
  • Εκπαιδευτικά παιχνίδια από τον Δευκαλίωνα για την πρόληψη των καταστροφών.

ΠΑΙΞΕ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΔΩ
  • Η Διεθνής Στρατηγική του ΟΗΕ για τη μείωση των καταστροφών και η Unicef δημιούργησαν ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι για παιδιά "Μαθαίνοντας για την πρόληψη των καταστροφών". Περιλαμβάνει ένα βιβλιαράκι και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι on line το "Riskland".
ΤΟ PDF ΕΔΩ


ΠΑΙΞΕ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΔΩ

  •  Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και διάχυσής τους (εκθέσεις, παρουσιάσεις)
  •  Ανακεφαλαίωση – Σύνοψη συμπερασμάτων - Αξιολόγηση