Η γνώση της ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς αποτελούν κομμάτι της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Οι αγώνες αυτοί δεν ήταν μόνο μια αθλητική διοργάνωση, αλλά και μια γιορτή που προωθούσε την ειρήνη, τη συναδέλφωση και την ευγενή άμιλλα, αξίες που παραμένουν επίκαιρες. Μαθαίνοντας για την αρχαία τους καταγωγή και τη σύνδεσή τους με τον πολιτισμό, τη θρησκεία και την ιστορία μας, συνειδητοποιούμε τον ρόλο της Ελλάδας ως γενέτειρας των Ολυμπιακών ιδεωδών. Αυτή η κληρονομιά μας εμπνέει να διατηρούμε ζωντανές τις αξίες της συνεργασίας, του σεβασμού και της παγκόσμιας ενότητας !
Παρακάτω ακολουθεί ένα σενάριο διδασκαλίας για τους μαθητές της Γ' και Δ' τάξης για τη Μελέτη Περιβάλλοντος, καθώς εστιάζει στην καλλιέργεια της πολιτισμικής ταυτότητας και της σωματικής υγείας, ενώ αναπτύσσει δεξιότητες ιστορικής γνώσης, συνεργασίας και χρήσης της τεχνολογίας.
Διδακτικό σενάριο
Γενικός Σκοπός
Οι
μαθητές θα γνωρίσουν την ιστορία και τις αξίες των Ολυμπιακών Αγώνων,
συγκρίνοντας τους Αρχαίους με τους Σύγχρονους, κατανοώντας παράλληλα τη σημασία
της σωματικής και πνευματικής ανάπτυξης.
Επιμέρους Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως
προς τη μαθησιακή διαδικασία.
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
Ø Να κατανοήσουν τη
σημασία των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαία και Σύγχρονη Ελλάδα ως μια παγκόσμια
γιορτή ειρήνης, φιλίας και σεβασμού.
ØΝα έρθουν σε
επαφή µε την ιστορία και την εξέλιξη των Ολυµπιακών και Παραολυµπιακών αγώνων.
Ø Να διακρίνουν και
να αντιπαραβάλλουν τις διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των Αρχαίων και Σύγχρονων
Ολυμπιακών Αγώνων.
Ø Να γνωρίσουν τα
κύρια αθλήματα των δύο εποχών και τις αξίες που προάγουν.
Ø Να αντιληφθούν
ότι ο σύγχρονος κόσμος αποτελεί συνέχεια του παρελθόντος κι ότι οι Ολυμπιακοί
αγώνες αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας σε άλλους λαούς.
Ø Να συνδέσουν τον αθλητισµό και τα Ολυµπιακά ιδεώδη µε τον πολιτισµό.
Ø Να διακρίνουν το ρόλο της άθλησης στην ανάπτυξη του ατόµου.
Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
Ø Να εξασκηθούν στη
χρήση ψηφιακών εργαλείων, όπως παρουσιάσεις και βίντεο.
Ø Να αναπτύξουν
συνεργατικές δεξιότητες μέσω ομαδικής εργασίας.
Ø Να
χρησιμοποιήσουν διαδικτυακά παιχνίδια για την ενίσχυση της μάθησης.
Κοινωνικο-συναισθηματικοί στόχοι
Ø Να εκτιμήσουν τη
σημασία και τη συνεισφορά των Ολυμπιακών Αγώνων στη ζωή των ανθρώπων.
Ø Να αναπτύξουν
ομαδικό πνεύμα και να βελτιώσουν τη συνεργασία τους, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες
για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων.
Ø Να αναπτύξουν το
αίσθημα της αυτοεκτίμησης και να καταστούν περισσότερο υπεύθυνοι για τη μάθησή
τους.
Ø Να αναπτύξουν τη
δημιουργικότητά τους και να εκφράζονται ελεύθερα.
Δραστηριότητα Ανίχνευσης
1. Αφόρμηση - Ενεργοποίηση προϋπάρχουσας γνώσης των μαθητών
Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων διαθεματικά με την Ιστορία, τα μαθηματικά ,τη Φυσική Αγωγή και από το αφιέρωμα στην Ολυμπιακή παιδεία και σχολικό αθλητισμό στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς .
Θέλουμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών και να τους εισαγάγουμε στο θέμα, δείχνοντας τις εικόνες (Παναθηναϊκό Στάδιο ή Καλλιμάρμαρο , το έμβλημα των Ολυμπιακών αγώνων, μερικά αρχαία αγγεία με αγωνίσματα, αγάλματα κ. ά ). Μπορούμε να θέσουμε τα εξής ερωτήματα: «Αναγνωρίζετε τον χώρο; / Έχετε επισκεφθεί παρόμοια; / Ξέρει κάποιος ποιο είναι και πού βρίσκεται; / Τι συμβολίζουν οι κύκλοι ; / Τι δηλώνουν οι αναπαραστάσεις των αρχαίων αγγείων; / Τι κάνουν οι ανθρώπινες μορφές που βλέπετε; / Σκεφτείτε αν συμβαίνει κάτι ανάλογο και στις μέρες μας; Τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις μέσω brainstorming με τη χρήση ψηφιακών σχετικών εικόνων.
Προσφορά νέας γνώσης : Σύντομη αναδρομή στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων και συζήτηση στην τάξη .
Για τις ανάγκες υλοποίησης του σεναρίου έχουμε δημιουργήσει ένα σύντομο βίντεο 3’ λεπτών με τη χρήση ΑΙ Τεχνητής Νοημοσύνης με τίτλο: «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες», αξιοποιώντας τις διαδικτυακές εφαρμογές vidnoz ai και canva . Θα ακολουθήσει μια σύντομη συζήτηση για το περιεχόμενο του βίντεο με ερωτήσεις όπως:
Ø Τι ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες ;
Ø Πότε ξεκίνησαν ;
Ø Πού διεξάγονταν ;
Ø Ποια αθλήματα περιλάμβαναν ;
Ø Τι ήταν η Ολυμπιακή Εκεχειρία ;
Ø Ποιοι δε συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες ;
Ø Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των Αρχαίων και Σύγχρονων Αγώνων;
ØΠοια αθλήματα σας φάνηκαν ενδιαφέροντα;Δραστηριότητες Εμπέδωσης - Αξιολόγησης
Υλοποίηση προγραμματισμένων δραστηριοτήτων - ενημέρωση,
ανατροφοδότηση - παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων από τις ομάδες Εμπέδωση και
αξιολόγηση των νέων γνώσεων μέσω ομαδικής συνεργασίας :
Εκπαιδευτικό παιχνίδι on line
Έχουμε δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι για τον έλεγχο της αποκτημένης γνώσης. Τα παιδιά θα
παίξουν αρχικά ένα online quiz , παιχνίδι βασισμένο στους Ολυμπιακούς Αγώνες, μέσω της εφαρμογής wordwall. Η βαθμολογία χρησιμοποιείται για να κλείσει η
παρουσίαση και η κατάκτηση της νέας γνώσης με ανατροφοδότηση.
Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε 5
χρωματιστές ομάδες (3-4 μαθητές /ομάδα) με αφορμή τους πέντε κύκλους της σημαίας των
Ολυμπιακών Αγώνων (βλ. παράρτημα) , έχουν καθίσει ήδη σχηματίζοντας τη σειρά των κύκλων και
εργάζονται πάνω στα εξής Φύλλα Εργασίας:
- Μπλε Ομάδα : Περιγραφή - Ομοιότητες και διαφορές αρχαίων και σύγχρονων
Ολυμπιακών Αγώνων
- Κίτρινη Ομάδα : Αναγνώριση Ολυμπιακών Αθλημάτων
- Μαύρη Ομάδα : Αναγνώριση αθλητικού
εξοπλισμού
- Πράσινη Ομάδα : Σταυρόλεξο για τους
Ολυμπιακούς Αγώνες
- Κόκκινη Ομάδα : Αξίες ζωής που προάγουν
οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Παρουσίαση αποτελεσμάτων ομαδικής συνεργασίας και αξιολόγηση του έργου και των διαδικασιών
Στη φάση αυτή κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας της, τοποθετώντας το φύλλο εργασίας στον αντίστοιχο κύκλο των χρωμάτων/ ηπείρων στο έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων που υπάρχει στον τοίχο της αίθουσας.
Στη συνέχεια απαντά κάθε μαθητής ατομικά
τα δύο φύλλα αξιολόγησης σχετικά με τους στόχους που επιτεύχθηκαν αλλά και τη
διαδικασία, τη μέθοδο και τις τεχνικές διδασκαλίας.
Η αυτοαξιολόγηση από τους μαθητές κάθε ομάδας και την εκπαιδευτικό, μετά το πέρας του προγράμματος, όχι μόνο των οπτικοακουστικών προϊόντων/δημιουργημάτων, αλλά και της διαδικασίας –ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων (συνεργασία μέσα στην ομάδα, καταμερισμός δραστηριοτήτων κ.ά.) εξασφαλίζει την πολύπλευρη αξιολόγηση των μαθητών μέσα από τον αναστοχασμό, τη διαμορφωτική και την τελική αξιολόγηση, ενισχύοντας παράλληλα τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την τεχνολογική τους κατάρτιση.
Εναλλακτικές
δραστηριότητες - Επέκταση :
Αναφέρουμε ότι πέρασαν 12 περίπου αιώνες από τότε που
άρχισαν, οι Ολυμπιακοί αγώνες καταργήθηκαν το 393 μ.Χ. Το 1896 οι Ολυμπιακοί
αγώνες διοργανώθηκαν ξανά στην Αθήνα ύστερα από προσπάθειες του Γάλλου Πιερ Ντε
Κουμπερτέν και του Δημήτρη Βικέλα. Επίσης αναφέρουμε την επιτυχή διοργάνωση των
Ολυμπιακών αγώνων στη χώρα μας το 2004 και τους στίχους του Πίνδαρου:
«Όπως την ημέρα δεν υπάρχει πιο ζεστό και πιο φωτεινό
αστέρι
στον ουρανό από τον ήλιο, ομοίως δεν υπάρχει μεγαλύτερη
αθλητική
συνάντηση από αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων»
Πίνδαρος, 5ος π.Χ. αιώνας
Εναλλακτικά αλλά και ως συνέχεια του σχεδίου μαθήματος , οι μαθητές μπορούν να υλοποιήσουν τις παρακάτω πρόσθετες δραστηριότητες με τα παρακάτω σχετικά θέματα :
Μουσική: Ακρόαση Ολυμπιακού ύμνου (Κ. Παλαμάς : Ποιητής , Σ. Σαμαράς : Μελωδός). Ένα βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης με την ιστορία του ύμνου !
Έλληνες Ολυμπιονίκες : Αναζητούμε πληροφορίες για σημαντικούς Έλληνες Ολυμπιονίκες Ρωτούμε τους φίλους και την οικογένειά μας: «Ποιον Ολυμπιονίκη θαυμάζεις περισσότερο;» «Γιατί;» Χρησιμοποιούμε αυτές τις ιδέες και μαθαίνουμε περισσότερα για αυτόν τον αθλητή.