ΣΕΝΑΡΙΟ – ΑΜΕΑ
ΤΙΤΛΟΣ : ΑΜΕΑ – (Ακούω Μαθαίνω Ερευνώ Αποδέχομαι την Διαφορετικότητα)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ : Κατά τη διάρκεια του σεναρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες των μεγάλων κυρίως τάξεων (Δ'-Ε'-ΣΤ') λόγω της παγκόσμιας ημέρα ΑΜΕΑ (3 Δεκεμβρίου), θα κατανοήσουν τη σημασία της λέξης «αναπηρία» και «ΑΜΕΑ», θα ξεχωρίσουν τα είδη των αναπηριών , θα γνωρίσουν τις δραστηριότητές τους ,θα καταγράψουν τα προβλήματα τους και θα προτείνουν λύσεις . Τέλος θα αναπτύξουν ικανότητες αυτογνωσίας και δεξιότητες ενσυναίσθησης με βιωματικά εργαστήρια.
ΣΚΟΠΟΣ: O γενικός σκοπός μας ήταν να υιοθετήσουν τα παιδιά μια σωστή στάση απέναντι στα άτομα με αναπηρίες, να νιώσουν ότι έχουν και αυτοί τα ίδια δικαιώματα και δίκαια απαιτούν ίσες ευκαιρίες στην καθημερινή ζωή και σε όλους τους τομείς. Με τον τρόπο αυτό και συμβάλλοντας στο «χτίσιμο» μιας σωστής νοοτροπίας απέναντι στα άτομα αυτά, μπορούμε να αμβλύνουμε τα προβλήματά τους και να κάνουμε ευκολότερη την ισότιμη ένταξη τους στην κοινωνία μας. Λαμβάνοντας μέρος στις δραστηριότητες οι μαθητές/τριες θα αναπτύξουν συνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, θα εξασκήσουν τη δημιουργική τους σκέψη, θα σκεφτούν κριτικά και θα αξιοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία.
Διασύνδεση με τα
μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος:
• Γλώσσα (καταγραφή υλικού, μελέτη κειμένων, ανάγνωση, ανάλυση
κειμένων)
• Πληροφορική (χρήση
του διαδικτύου για τη συλλογή πληροφοριών χρήση εφαρμογών , εκπαιδευτικά
παιχνίδια, κριτική σκέψη)
• Κοινωνική Πολιτική
Αγωγή (δικαιώματα του ανθρώπου)
• Αισθητική Αγωγή (κολάζ, αφίσες, ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι)
• Φυσική αγωγή (γνωριμία με Παραολυμπιακά αθλήματα)
Συγκρότηση ομάδων : Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 4 ατόμων. Η σύνθεση των ομάδων έγινε με βάση τις προτιμήσεις και τις δεξιότητες των μαθητών, τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις προσδοκίες τους. Στη διάρκεια της διδασκαλίας της ερευνητικής εργασίας ακολουθήθηκε το μοντέλο της συνεργατικής Συναρμολόγησης (jigsaw classroom). Όπως ακριβώς συμβαίνει και στο «jigsaw puzzle», κάθε κομμάτι - κάθε μαθητής είναι αναγκαίο και απαραίτητο κομμάτι του puzzle, για την επιτυχή συμπλήρωση και σχηματισμό της συνολικής εικόνας.- Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινάει με την ανακάλυψη της προϋπάρχουσας γνώσης των μαθητών/τριών για τη λέξη «Aναπηρία» και «Αμεα» . Βλέπουν μια εικόνα με άτομα με ειδικές ανάγκες και κάνουμε την ερώτηση μέσω της εφαρμογής mentimeter και δημιουργούμε ένα σύννεφο στο wordart με τις λέξεις που ανέφεραν και σκέφτηκαν (καταιγισμός ιδεών).
https://www.menti.com/tg24sierz4
- Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει 2 βίντεο που αφορά άτομα με αναπηρίες, τα είδη αναπηρίας και γενικά τη διαφορετικότητά τους για εκμάθηση και ευαισθητοποίηση.
https://www.youtube.com/watch?v=Z9xxtSRQDJg
https://www.youtube.com/watch?v=5v6LoRS98oA
- Παιχνίδι ανατροφοδότησης με την εφαρμογή learning apps με στόχο την αναγνώριση των κατηγοριών των ατόμων με ειδικές ανάγκες
https://learningapps.org/watch?v=pfyqvb9vn21
- Γίνεται η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο με χρήση μηχανής αναζήτησης για παιδιά (Junior Safe Search), σχετικά με: Τι είναι Αμεα ; Ποιες κατηγορίες αναπηρίας υπάρχουν; Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν στη ζωή τους, στην εκπαίδευση, στην εργασία ; Για παράδειγμα βρίσκουν πληροφορίες στις :
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%AF%CE%B1
https://sites.google.com/site/diaforetikosisos/kategories-amea
2. Καταγραφή προβλημάτων των ΑΜΕΑ και τρόποι αντιμετώπισης
- Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει στην ολομέλεια της τάξης την βιντεοταινία « Νυχτολούλουδο» μια ταινία που αφορά παιδιά με αναπηρίες, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα, την εκπαίδευσή τους σε ειδικά σχολεία, τις ανάγκες τους, αλλά και τις ειδικές ικανότητες που έχουν .
https://www.youtube.com/watch?v=W8tLYouV2eQ
- Οι μαθητές συνεργάζονται και καταγράφουν με τον απλό online κειμενογράφο Etherpad των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες, αλλά και των τρόπων αντιμετώπισης αυτών των δυσκολιών ,προσπαθώντας να επιλύσουν ένα πρόβλημα, μια διαδικασία που απαιτεί ενισχυμένη κριτική σκέψη. Αναφέρουν στους φορείς που πρέπει να ενεργοποιηθούν για να βελτιωθεί η ζωή των ατόμων με αναπηρίες στην καθημερινή ζωή, και για να έχουν ίσες ευκαιρίες στην κοινωνία.
- Η κάθε ομάδα ανακοινώνει τα συμπεράσματά της από την έρευνα
και τη συζήτηση και τις ιδέες ή συμβουλές προς όλους για σωστή στάση απέναντι
στα άτομα με αναπηρίες σε έναν on line ψηφιακό πίνακα ανακοινώσεων το padlet και με αυτό τον τρόπο τις
παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
https://el.padlet.com/eleftheriapapadimi/alg11z0chh092szk
3. Βιωματικό Eργαστήρι : Σε νιώθω !
- Ο/Η εκπαιδευτικός δίνει σε κάθε ομάδα ένα φυλλάδιο με δραστηριότητες που στηρίζονται στις αρχές της βιωματικής εκπαίδευσης. Τα παιδιά πρέπει να συνεργαστούν, να παίξουν τα παιχνίδια και να καταγράψουν τις απαντήσεις τους. Για το εργαστήρι μας επιλέξαμε έναν τυφλό, έναν κωφό, ένα παιδί με σύνδρομο Down και ένα παιδί με κινητική αναπηρία .
- Μέσα από μία σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων προσομοίωσης καταστάσεων αναπηρίας και μια ποικιλία εκπαιδευτικών παιχνιδιών μας δίνεται η δυνατότητα να μπούμε έστω και για λίγα λεπτά στην θέση ενός ατόμου με αναπηρία, με σκοπό την ενημέρωση και την ευαισθητοποίησή μας για την άρση του κοινωνικού αποκλεισμού.
- Κάθε μέλος της κάθε ομάδας παρουσιάζει στην ολομέλεια τις
δραστηριότητες που είχαν να κάνουν. Κάθε ένας μαθητής παρουσιάζει και μία
δραστηριότητα της ομάδας του με τη σειρά που αποφασίζουν . Ο ένας δείχνει τη ζωγραφιά που έπρεπε να
κάνουν με κλειστά μάτια , ο άλλος διαβάζει ένα μήνυμα σε ελληνική γραφή Braille , λέει το όνομα του με τη νοηματική
γλώσσα των κωφαλάλων κ. τ. λ. Μέσα από το παιχνίδι ρόλων προβάλουν τη
δημιουργικότητά τους και τη δεξιότητα της ενσυναίσθησης , μπαίνοντας στη θέση
του ατόμου μ ειδικές ανάγκες.
είμαστε μεν διαφορετικοί αλλά
είμαστε όλοι ίσοι …