1ο
ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Β1 – Β2
Α’
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ»
Επιμέρους Θεματικές
Ενότητες /Υποενότητες :
Ψυχική Υγεία
Τίτλος : « Υποδεχόμαστε τη χαρά, αποχαιρετούμε τη λύπη !»
Αρχικά, σκοπός της δράσης μας είναι να καλλιεργήσουν
κοινωνικές δεξιότητες συνεργασίας, ομαδικότητας και αρμονικής συνύπαρξης με
τους συμμαθητές τους και κατανόησης των συναισθημάτων τους. Η υλοποίηση του
προγράμματος προϋποθέτει τη δημιουργία ενός θετικού κλίματος, αποδοχής,
σεβασμού, κατανόησης και προσφοράς . Μέσα από
βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ,
με 6 εργαστήρια (3 ώρες/εβδομάδα) και την εργασία σε μικρές ομάδες, τα παιδιά
θα επεξεργαστούν θέματα ψυχικής υγείας και συναισθηματικής νοημοσύνης.
Οι δραστηριότητες που ακολουθούν είναι και στα πλαίσια και του Επιμορφωτικού Ευρωπαϊκού Προγράμματος TEAMI.
Α) ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής (συνδέονται με αξίες όπως η αγάπη, η ελευθερία, η αλληλεγγύη, η ισότητα, η συνεργασία, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αυτοεκτίμηση, η ενσυναίσθηση και η προσφορά, μέσα από δραστηριότητες που καλλιεργούν τον διάλογο, την καλλιτεχνική έκφραση, τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες, τις δεξιότητες υγείας, τον κριτικό γραμματισμό, τον αναστοχασμό)
- Δεξιότητες επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση, εθελοντισμός και προσφορά , σεβασμός διαφορετικότητας)
Β) ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
Οι
μαθητές/τριες μέσα από το πρόγραμμα αναγνωρίζουν όλα τα συναισθήματά τους, και
επικεντρώνονται στον ρόλο της χαράς αλλά και της χαράς της προσφοράς . Επικοινωνούν, συνεργάζονται, κινούνται,
δημιουργούν αλλά και καλλιεργούν την κριτικής τους σκέψη και την ενσυναίσθηση
με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξής τους.
Γ) ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Το
πρόγραμμα συνδέεται με τα μαθήματα της Γλώσσας,
των Μαθηματικών, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Αισθητικής και Φυσικής Αγωγής . Γι’ αυτό το λόγο, κατά την εφαρμογή του θα
αξιοποιηθούν διδακτικές ώρες πέρα εκείνων που σχετίζονται με τα εργαστηρίων
δεξιοτήτων και να ενσωματωθεί στο ευρύτερο αναλυτικό πρόγραμμα της Β’ τάξης του
Δημοτικού.
Στόχοι :
ü - Η γνωριμία με τα βασικά συναισθήματα των ανθρώπων.
- Η κατανόηση πόσο τα συναισθήματα μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή των ανθρώπων μέσα από διάφορες καταστάσεις και γεγονότα .
ü - Η συζήτηση
για περιστατικά στη ζωή των παιδιών που συνδέονται με έντονα συναισθήματα όπως
χαρά, λύπη, φόβος, αγωνία κ. ά .
ü - Η έκφραση
συναισθημάτων των μαθητών με εκφράσεις και
κινήσεις του προσώπου και του σώματος .
ü - Η αναζήτηση
και η αναγνώριση εικόνων και συμβόλων
διαφόρων συναισθημάτων ως αφόρμηση για ζωγραφική.
ü - Η εκτίμηση
της αξίας των συναισθημάτων στη ζωή μας, ιδίως της χαράς.
Δραστηριότητες :
- Βίντεο για αφόρμηση "Μαθαίνω τα συναισθήματα"
- Αφήγηση προσωπικών ιστοριών με έντονα συναισθήματα.
- Συζητήσεις των μαθητών/μαθητριών για τις χαρούμενες στιγμές κοινωνικών εκδηλώσεων όπως σε ένα πάρτι, μια γιορτή, μια βόλτα, μια εκδρομή κτλ.
- Ζωγραφική συναισθημάτων που επιλέγουν τα παιδιά.
- Παιχνίδια ρόλων και δραματοποίησης με θέμα τα συναισθήματα που ζωγράφισαν.
- Δραστηριότητες για τα συναισθήματα στην Αγγλική Γλώσσα. Mε τη βοήθεια της καθηγήτριας των Αγγλικών , κυρία Βασιλική Πελέχρα μαθαίνουν λέξεις & ορισμούς, ζωγραφίζουν, κατασκευάζουν, παίζουν !
- Δημιουργία βίντεο ενός λεξικού για τα συναισθήματα με τη βοήθεια των παιδιών στα ελληνικά και στα αγγλικά.
- Δημιουργία του δικού μας avatar με έμφαση στα συναισθήματα μας, μέσω της εφαρμογής Bitmoji .
Στόχοι :
ü - Η αναγνώριση και ανάλυση των βασικών συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός φόβος ) αλλά και των παραγώγων (ζήλια, ντροπή, θλίψη κ. ά)
ü - Ο εμπλουτισμός
του λεξιλογίου τους με όρους συναισθημάτων.
ü - Η ικανότητα
σύνδεσης των συναισθημάτων με τις κινήσεις του σώματος , τη μουσική , τα χρώματα
και τις γεύσεις.
Δραστηριότητες
:
- Μιλάμε για την ενσυναίσθηση στα παιδιά .
- Χρησιμοποιούμε το mood meter προσαρμοσμένο στην ηλικία και στη γλώσσα των παιδιών . Εκφράζουμε κάθε μέρα τα συναισθήματά μας και δικαιολογούμε την κάθε μας διάθεση.
- Παντομίμα συναισθημάτων (κάρτες).
- Εικόνες από παιδιά, ήρωες της Disney για τα συναισθήματα και συνώνυμες λέξεις.
- Αναζήτηση λέξεων - ρημάτων που συνδέονται με τα συναισθήματα.
- Ακρόαση κλασικής μουσικής και έκφραση των συναισθημάτων μας με λόγια αλλά και με χρώματα και γεύσεις .
- Μουσικοκινητική (κίνηση, ρυθμός και έκφραση συναισθημάτων με τη γλώσσα του σώματος).
- Πρόγραμμα : Οι καλύτεροι μου οδηγοί...ο εαυτός μου και τα συναισθήματά μου - Οδηγός υλοποίησης από Qualitynet . Μπορείς να το κατεβάσεις από εδώ .Ο ιστότοπος είναι : https://ygeiamouzoimou.gr/mod/resource/view.php?id=412
- Δημιουργία βίντεο "How are you feeling"
Στόχοι :
- - Η έκφραση συναισθημάτων μέσα από τη
μουσική και το τραγούδι .
- - Η αναγνώριση των διαφόρων τρόπων έκφρασης
με το τραγούδι, τη μουσική, την κίνηση, τη ζωγραφική .
- - Η σύνδεση των συναισθημάτων γενικά με τις
τέχνες και τη λογοτεχνία .
Δραστηριότητες :
- Αξιοποίηση ΤΠΕ ( ψηφιακά εργαλεία της Πληροφορικής, ψηφιακές παρουσιάσεις , ψηφιακά διαδραστικά παιχνίδια και προβολή video και animation) Π. χ η ταινία «Τα μυαλά που κουβαλάς» ή το animation “Watch your feelings” ή το " Alike" που με πολύ εύστοχο και ευφάνταστο τρόπο μιλούν για τα συναισθήματα.
- Aξιοποίηση του συναισθηματικού μας ρομπότ που φτιάξαμε πέρσι στη Ρομποτική στην Α' τάξη.
https://eleftheriapapadimitriou.blogspot.com/2022/05/ribot.html
- Αξιοποίηση δραστηριοτήτων αισθητικής αγωγής (εικαστικά, μουσική, θεατρική αγωγή). Υποθετικό σενάριο : " Ταξίδι στη χώρα της Χωχαρούπας", τη χώρα της χαράς (η τοιχογραφία της τάξης μας ) .
- Ανάλυση διάσημων έργων ζωγραφικής και συζήτηση
- Χρήση μουσικής και τραγουδιών για να ανακαλύψουν τα παιδιά τι συναισθήματα τους προκαλούν - Μουσικοθεραπεία.
- Φιλαναγνωσία – Βιβλία και ψηφιακά παραμύθια σχετικά με τα συναισθήματα. Aξιοποίηση του παραμυθιού " Ο μικρός πρίγκιπας" που μιλά για τη φιλία, για την αγάπη, για τις αξίες της ζωής. Μας διδάσκει τα εξής :
1. Μη σκοτώνεις τη φαντασία σου
2. Μην καταπιέζεις τα συναισθήματά σου
3. Μην κρίνεις τους άλλους πριν από σένα
4. Μην παίρνεις πολύ σοβαρά τον εαυτό σου
5. Μην ξεχνάς να απολαμβάνεις τη ζωή
6. Μη φοβάσαι το διαφορετικό – μπορεί να σου μάθει κάτι
7. Να εκτιμάς όσα έχεις στη ζωή
8. Καμιά φορά πρέπει να αφήνεις ελεύθερους να φύγουν αυτούς που αγαπάς
- Οι μαθητές/τριες δανείζονται βιβλία για τα συναισθήματα από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας.
- Φυλλάδια , επιτραπέζια και εκπαιδευτικά παιχνίδια για τα συναισθήματα.
- Ζωγραφίζω τον εαυτό μου !
Στόχοι :
- - Η αποδοχή, η έκφραση και η διαχείριση των συναισθημάτων τους, τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά.
- Η αναγνώριση και η αποδοχή των συναισθημάτων των άλλων.
- - Η κατανόηση ότι τα συναισθήματα προκαλούνται από διαφορετικά ερεθίσματα σε κάθε άνθρωπο.
- - Η προσεκτική ακρόαση των άλλων όταν μιλούν για τα συναισθήματά τους.
- Η αντίληψη ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι αντίδρασης σε κάποιο συναίσθημα, αλλά κάποιοι από αυτούς πρέπει να αποφεύγονται.
Δραστηριότητες :
- Εκπαιδευτικό πρόγραμμα " Το αλφαβητάρι των Συναισθημάτων" από τη Σχεδία στην Πόλη. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με παιχνίδια και βιωματικές δραστηριότητες πάνω στη θεματολογία «Ψυχική ανθεκτικότητα και διαχείριση συναισθημάτων». Η δράση έχει ως στόχο να προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να μάθουν να τα διαχειρίζονται μέσα από μια βιωματική διαδικασία.
- Παιχνίδια Συναισθημάτων π.χ "Τα διαφορετικά πρόσωπα", "Κάνω γκριμάτσες" , "Το ζάρι των συναισθημάτων" κ. ά.
Στόχοι :
- Η αναγνώριση της σημασίας της χαράς στη ζωή τους.
- Η ανακάλυψη με ποιους τρόπους μπορούν να συμβάλουν στη χαρά των αγαπημένων τους ανθρώπων και να προσφέρουν κοινωνική υπηρεσία στις ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες .
- Η εκτίμηση του ρόλου
των ενδιαφερόντων,
των φίλων, της ομαδικότητας, της συνεργασίας και του παιχνιδιού στη ζωή τους.
Δραστηριότητες :
- Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού : Ομαδικό παιχνίδι με 4 αποστολές για τον θησαυρό της χαράς ( Η χαρά της φύσης, η χαρά του σχολείου, η χαρά της ενημέρωσης, η χαρά της καλοσύνης).
- Yλοποίηση ενός μέρος του Προγράμματος "Service Learning" Erasmus+ σε συνεργασία με διάφορους φορείς για την προσφορά κοινωνικής υπηρεσίας με στοιχεία εθελοντισμού.
Στόχοι :
- - Η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και αγάπης.
- - Η ανάπτυξη της δεξιότητας ζωής και πώς να
σώσουν μια ζωή.
- - Η συμμετοχή σε μια παγκόσμια εκστρατεία
για ένα σημαντικό σκοπό , την ενίσχυση της ετοιμότητας για τα εγκεφαλικά στην
κοινότητα μας.
- - Η συμβολή στη βελτίωση υγείας των παιδιών
και των οικογενειών στο σχολείο μας αλλά και της ευρύτερης κοινότητας. Γινόμαστε
ένα σχολείο που προωθεί δεξιότητες υγείας !
Δραστηριότητες :
- Πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας ψηφιακούς πόρους και ψηφιακό υλικό (τετράδιο εργασιών για κάθε μαθητή)
- Γνωριμία με τους ήρωες - Βίντεο, δραστηριότητες - παιχνίδια και ασκήσεις
- Zωγραφίζουμε τον ήρωά μας, φτιάχνουμε κάρτες για τον παππού, για τη γιαγιά και τους δείχνουμε την αγάπη μας !
- Μαθαίνουμε πώς να αναγνωρίζουμε τα σημάδια ενός εγκεφαλικού και σώζουμε παππούδες και γιαγιάδες ! Συνεργασία με τη σχολική νοσηλεύτρια του σχολείου μας, κυρία Σοφία Κανίνα . Ετοιμάζουμε την κάρτα μας και είμαστε πανέτοιμοι !
- Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και διάχυσής τους (εκθέσεις, παρουσιάσεις)
- Ανακεφαλαίωση – Σύνοψη συμπερασμάτων - Αξιολόγηση ΕΔΩ