Απόφθεγμα

Απόφθεγμα

ΓΙΝΕ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΤΩΡΑ !

Οι μαθητές/τριες της Β' τάξης του 6ου Πειραματικού Διαπολιτισμικού Δ.Σ. Ελ. Κορδελιού , στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, διαμορφώνουν στάσεις ζωής και συμπεριφορές που θα κάνουν πράξη τη συνεργασία και την προσφορά,  ενδυναμώνουν το αίσθημα του ανήκειν, την εμπλοκή και την ενεργητική τους συμμετοχή , αποκτούν αξίες και στάσεις που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. 

Γ’ ΘΕΜΑΤΙΚΗ

3. Ενδιαφέρομαι και

Ενεργώ - Κοινωνική

Συναίσθηση και Ευθύνη

Υποενότητα : Εθελοντισμός ,διαμεσολάβηση

Τίτλος : «ΓΙΝΕ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΤΩΡΑ ! »

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας της εθελοντικής συνείδησης στα παιδιά ως μελλοντικοί πολίτες, υλοποιούμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τον Εθελοντισμό ! Ευαισθητοποιούμε την σχολική κοινότητα, την κοινωνία και δίνουμε το παράδειγμα της δράσης μας για μια πιο βιώσιμη πόλη !

Σκοπός : Η γνωριμία με τις ανθρώπινες αξίες , η επισήμανση και η εξοικείωση της αξίας του Εθελοντισμού, ως στάση ζωής ! Ο εθελοντισμός αποτελεί μια εκδήλωση κοινωνικής συμπεριφοράς όπου το άτομο χωρίς το κίνητρο της υλικής ανταμοιβής προσφέρει τον ελεύθερο του χρόνο για ένα κοινωφελή σκοπό είτε με δική του πρωτοβουλία είτε στο πλαίσιο μιας ομάδας ή φορέα. Αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος Service Learning : Save the World !” (Etwinning Project)

Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα  και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :

Κριτική σκέψη (Critical thinking) :επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης

Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά ιδεών

Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με άλλους

Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων

Αποκτούμε Δεξιότητες ζωής όπως ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η συνεργασία/συνεργατικότητα, η κοινωνική ευαισθησία, η  κοινωνική ευθύνη.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

«ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ !»

Σκοπός :

Η ευαισθητοποίηση και η καλύτερη κατανόηση των αξιών δημιουργούν προϋποθέσεις τόσο για την ανάπτυξη των ίδιων των αξιών όσο και των μαθητών/τριών. Απώτερος σκοπός είναι οι μαθητές/τριες να συνειδητοποιήσουν τη σημασία τους, προκειμένου να αναπτυχθούν και να διαμορφώσουν στάσεις ζωής και συμπεριφορές που θα κάνουν πράξη τη συνεργασία και την προσφορά, θα τους ενδυναμώσουν το αίσθημα του ανήκειν, την εμπλοκή και την ενεργητική τους συμμετοχή στο κοινωνικό συγκείμενο, και, εν τέλει, αξίες και στάσεις που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα.

Στόχοι :

 Τα παιδιά μαθαίνουν :

·   Να επιδεικνύουν σεβασμό στο δικαίωμα των άλλων να εκφράζουν τις απόψεις τους

·  Να αναδεικνύουν τις δικές τους ιδέες μέσω της συζήτησης σε μικρές ή/και μεγαλύτερες ομάδες

· Να αντιμετωπίζουν συγκρουσιακές καταστάσεις με διάλογο και να προβαίνουν σε κρίσεις και αποφάσεις που συνάδουν με τις προσωπικές τους αξίες

·      ·   Να διακρίνουν και να κατηγοριοποιούν τις προσωπικές αξίες από άλλες (κοινωνικές καθολικές)

      ·     Να ενεργοποιούν τη συμμετοχή τους σε δράσεις με κοινωνικό όφελος

Δραστηριότητες :

-      -Προσωπικές & Κοινωνικές Αξίες : Προσεγγίζουν την αυτοεικόνα τους και τις προσωπικές αξίες τους και εντοπίζουν τις κοινές αξίες τους (δόμηση προσωπικής κοινωνικής ταυτότητας). Συμμετέχουν ενεργητικά σε συζητήσεις και εκφράζουν απόψεις.


-           - Με  την τεχνική brainstorming εντοπίζουν τα κοινά σημεία, δηλαδή τις κοινές αξίες, τις παρουσιάζουν ανά ομάδα στην ολομέλεια Χρησιμοποιούν συσχετίσεις για να εξάγουν συμπεράσματα.

-         - Χαρτογράφηση των αξιών : Τα παιδιά καταγράφουν σε ένα φύλλο εργασίας όλα όσα αποτελούν α) «αξίες για μένα» και β) «αξίες για όλους/ες». Η δραστηριότητα είναι δυνατό να αποτελέσει ταυτόχρονα και διαμορφωτική αξιολογική διαδικασία του κατά πόσο τα παιδιά έχουν κατανοήσει το περιεχόμενο των αξιών .Κατασκευή Wordart με τις αξίες των παιδιών !


-          - Ζωγραφική : Το μπαουλάκι μου με τις αξίες μου ! Τα παιδιά ζωγραφίζουν ατομικά «το (προσωπικό) μπαουλάκι με τις αξίες τους» και το επικολλούν σε χαρτόνι του μέτρου για να δημιουργήσουν όλοι/ες μαζί ένα κολάζ για το θησαυρό των αξιών της τάξης τους. Εναλλακτικά μπορούν να συνθέσουν το δέντρο με τις αξίες, κολλώντας την αξία που θεωρεί σημαντική κάθε παιδί στον τοίχο της τάξης.



           - Σχετικά βίντεο και animation για τις αξίες στη ζωή μας.







2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

«Ο ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΜΟΥ ΗΡΩΑΣ !» 


Σκοπός :

Η παρουσίαση και η αναγνώριση των αξιών που έχει ένας αγαπημένος ήρωας ή ηρωίδα των παιδιών προβάλλοντας την ενσυναίσθηση και την ευαισθητοποίηση τους προς την προσφορά.

Στόχοι :

Τα παιδιά μαθαίνουν :

  •    Να επιλέγουν, προκρίνουν και αξιολογούν στάσεις και συμπεριφορές.
  •    Να διακρίνουν, παραβάλλουν και προσδιορίζουν τις αξίες που προβάλλονται στα πρόσωπα των ηρώων/ηρωίδων τους.
  •    Να συνεργάζονται και συνθέτουν τις ιδέες τους

Δραστηριότητες :

-       - Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας. Η παιδαγωγική αξιοποίηση της λογοτεχνίας προσφέρει μεγάλη ποικιλία για να συζητηθούν θέματα αξιών και να προβληθεί το αξιακό κοινωνικό πλαίσιο αναφοράς των χαρακτήρων των ιστοριών. Τα παιδιά φέρνουν στο σχολείο ένα βιβλίο ή κόμικς που έχουν διαβάσει και παρουσιάζουν στους/στις συμμαθητές/τριές τους τον/την αγαπημένο τους ήρωα/ηρωίδα.

-     - Τεχνική «σε περίοπτη θέση» : Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες 4-5 ατόμων και κάνουν χρήση της τεχνικής για να αποτυπώσουν τις αξίες του αγαπημένου τους ήρωα ή της αγαπημένης τους ηρωίδας από λογοτεχνικά βιβλία ή κείμενα που έχουν διαβάσει.

-     - Ζωγραφική ηρώων : Σε χαρτί του μέτρου (ή χαρτόνι) κανσόν κάθε ομάδα ζωγραφίζει αρχικά τον αγαπημένο τους ήρωα από παραμύθι και κόμικ και στη συνέχεια  τον υπερ-ήρωα (ή την υπερηρωίδα της), δηλαδή ένα φανταστικό χαρακτήρα που συνθέτει όλες τις βασικές ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά όσων ηρώων/ηρωίδων παρουσιάστηκαν και τα οποία τον/την κάνουν να ξεχωρίζει. Τα παιδιά καταγράφουν όλες τις αξίες της προσωπικότητας αυτού του φανταστικού υπερήρωα στη ζωγραφιά τους και του δίνουν όνομα. Χρησιμοποιούν, τέλος, αυτές τις ζωγραφιές για να διακοσμήσουν την τάξη τους, τη βιβλιοθήκη ή όποιον άλλο χώρο τους διατεθεί.


O αγαπημένος μου ήρωας των παραμυθιών !



O αγαπημένος μου ήρωας των κόμικς !



O φανταστικός μου ήρωας !



Γίνε και εσύ ένας σούπερ ήρωας !


Τελικά είμαστε και εμείς οι υπερήρωες !

       - Βίντεο και animation σχετικά με τους ήρωες.



  3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

«Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ !»

Σκοπός :

Στα πλαίσια μίας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της.

Στόχοι :

Τα παιδιά μαθαίνουν :

  •        Να κατανοούν τη σημασία του Εθελοντισμού και της Αλληλεγγύης
  •        Να κατανοούν την έννοια του Ενεργού Πολίτη
  •        Να οικοδομούν θετικές σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους
  •       Να εργάζονται ως μέλη μίας ομάδας, να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία στον βαθμό που του/της αναλογεί
  •       Να δείχνουν σεβασμό σε όλους θεωρώντας τους ισότιμα μέλη
  •       Να τηρούν με συνέπεια τις δεσμεύσεις του
  •       Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται συναισθήματα
  •       Να αντιμετωπίζουν όλους τους ανθρώπους με σεβασμό  
    Δραστηριότητες :

ü  - Αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού ««Νοιάζομαι και Δρω: Εθελοντισμός – Αλληλεγγύη – Ενεργός Πολίτης» (Οδηγός Εκπ/κού - Βιβλίο μαθητή)

https://noiazomaikaidrw.gr/

 - Δημιουργία & Προβολή Παρουσίασης " Εθελοντισμός : Αξία Ζωής !»

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ : ΑΞΙΑ ΖΩΗΣ (ΕΛΛΗΝΙΚΑ) ΕΔΩ & PDF

VOLUNTEERING : VALUE OF LIFE ! (ENGLISH ) ΕΔΩ &PDF

- Εκπαιδευτικά βίντεο γνωριμίας με τον Εθελοντισμό





 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

«ΜΙΚΡΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ !»

Σκοπός :

Επιδιώκουμε μια σειρά από ομαδικές και ατομικές δράσεις για να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν , να εξοικειωθούν και να ζήσουν την αξία του Εθελοντισμού. Οι δράσεις συντελούν τόσο στην προσωπική ανάπτυξη των παιδιών όσο και στην συμμετοχή τους στο κοινωνικό σύνολο.

Στόχοι :

Τα παιδιά μαθαίνουν :

  •         Να καταγράψουν εμπειρίες που αναπτύσσουν την εθελοντική τους δράση
  •         Να δράσουν για την ενημέρωση της σχολικής κοινότητας για την ανακύκλωση
  •         Να δείξουν ζήλο στην προσφορά βοήθειας στον συνάνθρωπο
  •         Να δημιουργήσουν σενάρια και περιπτώσεις εθελοντικής δράσης 
  •       Να απασχοληθούν δημιουργικά μέσα από την τέχνη με την έννοια της προσφοράς και του Εθελοντισμού

Δραστηριότητες

 - Τα παιδιά οργανώνουν ένα θεατρικό παιχνίδι με θέμα τους εθελοντές στο σχολείο.
 - Παίζουμε κουκλοθέατρο με κούκλες από ανακυκλωμένα υλικά με θέμα : "Ονειρεύομαι έναν κόσμο γεμάτο εθελοντές".
 - Ζωγραφική σχετική και δημιουργία αφίσας " Ο Δεκάλογος του Εθελοντή".
 - Συνεχίζουν την ανακύκλωση στην τάξη και στο σχολείο και να ευαισθητοποιήσουν και όλους τους μαθητές του σχολείου. Είμαστε οι Ήρωες του Περιβάλλοντος !
 - Συμμετοχή στο πρόγραμμα " Τα δημοτικά σχολεία Πρωταθλητές στην Ανακύκλωση !" (πιλοτική δράση σε σχολεία 2022-23)


 - Συλλέγουν πλαστικά καπάκια και σε συνεργασία με τον Δήμο να τα δωρίσουν για την αγορά ενός αναπηρικού αμαξιδίου. Τοποθέτηση σιδερένιας καρδιάς στο σχολείο .




 -  Κινητικό παιχνίδι : Φωτιά στο σχολείο ! (Οι πυροσβέστες του σχολείου ) .


 - Το παρτέρι της τάξης μου ! Φυτεύουμε λουλούδια σε γλάστρες και διακοσμούμε την τάξη μας. Ορίζονται υπεύθυνοι για το πότισμα και τη φροντίδα τους.



 - Βοηθούμε στο λαχανόκηπο του σχολείου μας σε συνεργασία με τους μαθητές των μεγάλων τάξεων και τον κύριο γυμναστή Μανόλη Αριζάνη. Ως μικροί εθελοντές, μεταφυτεύουμε λαχανικά σε μικρά γλαστράκια, διακοσμημένα με επιγραφές και ταμπέλες ,και τα προσφέρουμε στο πασχαλινό μας παζάρι. Βοηθούμε έτσι κι εμείς την εθελοντική ομάδα " Προσφέρουμε από καρδιάς " με την αγορά τροφίμων. 


 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

«ΜΙΚΡΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ !»

Σκοπός :

Ακολουθεί μια σειρά από ομαδικές και ατομικές δράσεις για να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν , να εξοικειωθούν και να ζήσουν την αξία του Εθελοντισμού και την προσφορά στην κοινωνία. Οι δράσεις συντελούν τόσο στην προσωπική ανάπτυξη των παιδιών όσο και στην συμμετοχή τους στο κοινωνικό σύνολο. Το σχολείο μας ήδη είναι φορέας της πανελλήνιας εκστρατείας “Lets do it Greece” και προσφέρει εθελοντικά τη βοήθειά του.

 


Στόχοι :

Τα παιδιά μαθαίνουν :

 

·         Να καταγράφουν τα προβλήματα της γειτονιάς, του Δήμου και γενικά της πόλης και τις εστίες που τις μολύνουν

·        Να γνωρίσουν τις διάφορες κοινωνικές υπηρεσίες στην πόλη μας. Πού βρίσκονται, τι προσφέρουν, πώς μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί τους (υπηρεσίες υγείας, εκπαίδευσης, άμεση δράση, πυροσβεστική, παιδικές χαρές κ.ά)

·         Να οργανώνουν σχέδιο δράσης αντιμετώπισης των καταστροφών στη γειτονιά

·         Να συνεισφέρουν στην προστασία του περιβάλλοντος

·         Να προσφέρουν βοήθεια και χαρά σε ευπαθή άτομα

·      Να οργανώσουν μια εθελοντική αιμοδοσία σε συνεργασία με τον σύλλογο αιμοδοσίας της πόλης


Δραστηριότητες :


-        -  Κάνουμε μια έρευνα ρωτώντας τους κατοίκους της περιοχής μας για τις αλλαγές που πιστεύουν ότι πρέπει να γίνουν για να γίνει πιο βιώσιμη η πόλη μας. Ήδη έχουμε γίνει « Ενεργοί πολίτες στη γειτονιά μου , το Ελευθέριο» καταγράφοντας τις ελλείψεις και τα προβλήματα στους δρόμους σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ελ. Κορδελιού - Βερτίσκου. Ενημερώνουμε τους συμπολίτες μας με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων.

https://eleftheriapapadimitriou.blogspot.com/2022/10/blog-post_21.html


-          - Διοργανώνουμε ένα πρόγραμμα ψυχαγωγίας για τους ηλικιωμένους του ΚΑΠΗ της περιοχής μας. Προσφέρουμε δώρα αγάπης και χαράς !

-     -  Μαθαίνουμε για τον ναό της ενορίας μας και τις δραστηριότητες που έχει και παροτρύνουμε τους μικρούς μαθητές να βοηθήσουν.

-          -   Δημιουργούμε αφίσες για να παρακινήσουμε και να βοηθήσουμε στο να μην είναι απλοί θεατές αλλά να παρέχουν πρώτες βοήθειες με σωστό και γρήγορο τρόπο !


-          - Οργανώνουμε μια εθελοντική αιμοδοσία σε συνεργασία με τον σύλλογο αιμοδοσίας της πόλης. Ευαισθητοποιούμε εκπαιδευτικούς και γονείς !


        - Κατασκευάζουμε σε μακέτα τη γειτονιά μας με χάρτινα σπίτια και κτίρια, επισημαίνοντας την ασφάλεια των παιδιών στην κυκλοφορία στους δρόμους της. Δίπτυχο εικονογραφημένο με κανόνες οδικής κυκλοφορίας για τη μετακίνηση των παιδιών.


 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

« ΥΙΟΘΕΤΩ ΕΝΑ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΜΟΥ !»

Σκοπός :

Η αναβάθμιση και η ενεργή συμμετοχή στη μεταμόρφωση ενός πάρκου – παιδικής χαράς στη γειτονιά του σχολείου ως ενεργοί πολίτες. (Global Action Days 2023)

 Στόχοι :

  •        να ενημερώσουν τους γονείς για τις αποφάσεις τους
  •       να απευθύνουν επιστολή προς τον/τη δήμαρχο για τις φθορές και καταστροφές
  •       να επισκεφθούν το πάρκο για να το καθαρίσουν με τη βοήθεια των γονέων
  •     να αγοράσουν σακούλες απορριμμάτων για να μαζέψουν τα σκουπίδια τους, να τα ταξινομήσουν με βάση το υλικό τους, γάντια, καπέλα
  •     να ζωγραφίσουν όλοι μαζί και να βάψουν τους τοίχους του πάρκου
  •    να φτιάξουν φωλιές από κουτιά γάλακτος, να αγοράσουν τροφές για τα μικρά πουλιά που ζουν στο παρκάκι
  •   να διοργανώσουν ένα εναλλακτικό πασχαλινό bazaar για να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα αντικείμενα (σακούλες, γάντια, καπέλα κ.α.)
Δραστηριότητες :

Επίσκεψη στο πάρκο

- Καθαρισμός

-  Καταγραφή και Ταξινόμηση απορριμμάτων

- Φύτευση λουλουδιών


- Ζωγραφική τοίχων


Συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και με το Δήμο Κορδελιού - Ευόσμου -

 Επίσκεψη Δημάρχου στο πάρκο για τα αποκαλυπτήρια της αλλαγής και αναβάθμισης.














-  Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και διάχυσής τους (εκθέσεις, παρουσιάσεις)

Ανακεφαλαίωση – Σύνοψη συμπερασμάτων - Αξιολόγηση

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Social Share buttons