«Επιχειρηματικότητα –
Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με Επαγγέλματα»
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της επιλογής του επαγγέλματος στο μακρινό μέλλον ,ξεκινάμε να ακούσουμε για μια εποχή αλλιώτικη, για τον τρόπο ζωής των παππούδων μας , τον μόχθο την αγωνία αυτών των ανθρώπων, για τα τωρινά επαγγέλματα που υπάρχουν στο χώρο του σχολείου και της γειτονιάς μέσα από κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και δυσκολίες, αλλά και για τα επαγγέλματα που θα έχουν ίσως ένα λαμπρό μέλλον!
«Το να βρεις το σωστό επάγγελμα είναι σαν να βρίσκεις την ψυχή σου σ' αυτόν τον κόσμο!» Thomas Moore
Παρακάτω μπορείτε να βρείτε όλο το υλικό των Εργαστηρίων Ανάπτυξης Δεξιοτήτων.
Δ’
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»
Επιμέρους Θεματικές
Ενότητες /Υποενότητες :
«Επιχειρηματικότητα –
Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με Επαγγέλματα»
Τίτλος : « ΔΟΥΛΕΙΑ, ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ ! »
Σκοπός :
Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου
αιώνα και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :
• Κριτική σκέψη (Critical
thinking) : επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική
σκέψης.
• Επικοινωνία (Communication)
:μεταφορά ιδεών.
• Συνεργασία (Collaboration)
: εργασία με άλλους.
• Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων
Α) ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία,
συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής (συνδέονται με αξίες όπως η αγάπη, η
ελευθερία, η αλληλεγγύη, η ισότητα, η συνεργασία, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η
αυτοεκτίμηση, η ενσυναίσθηση και η προσφορά, μέσα από δραστηριότητες που
καλλιεργούν τον διάλογο, την καλλιτεχνική έκφραση, τις βασικές ψηφιακές
δεξιότητες, τις δεξιότητες πλάγιας σκέψης, τον κριτικό γραμματισμό, τον
αναστοχασμό)
- Δεξιότητες επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση και ευαισθητοποίηση)
- Δεξιότητες τεχνολογίας (δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, ανάλυσης και
παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, δεξιότητες
διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
Β) ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Η γνωριμία με τα παλιά, τωρινά και μελλοντικά επαγγέλματα .
Γ) ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Το
πρόγραμμα συνδέεται με τα μαθήματα της Γλώσσας,
των Μαθηματικών, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Αισθητικής, των ΤΠΕ και Φυσικής Αγωγής .
Γι’ αυτό το λόγο, κατά την εφαρμογή του θα αξιοποιηθούν διδακτικές ώρες πέρα
εκείνων που σχετίζονται με τα εργαστηρίων δεξιοτήτων και να ενσωματωθεί στο
ευρύτερο αναλυτικό πρόγραμμα της Β’ τάξης του Δημοτικού.
Αφορμή για το συγκεκριμένο εργαστήριο αποτέλεσε η ανάγνωση του βιβλίου «Επαγγέλματα παλιά που δεν υπάρχουν πια ! » της Χατζηκοκολάκη Σοφίας το οποίο διαβάσαμε μέσα στην τάξη στα πλαίσια της Γλώσσας και της Φιλαναγνωσίας. Το βιβλίο κάνει αναδρομή στην παλιά Αθήνα της δεκαετίας του 1950 και ζωντανεύει αναμνήσεις από το παρελθόν. Ο γανωματής, ο παγοπώλης, ο αμαξάς και πολλοί άλλοι πλανόδιοι επαγγελματίες της Αθήνας, αλλά και άλλων πόλεων της Ελλάδας, έρχονται να σας θυμίσουν την αξία που είχαν τα επαγγέλματα τα παλιά που δεν υπάρχουν πια.
Σκοπός :
Να ταξιδέψουμε πίσω στο χρόνο και να διαπιστώσουμε ότι τα επαγγέλματα που ασκούσαν για αιώνες οι Έλληνες, ακόμα κι αν έχουν σιγά-σιγά εκτοπιστεί, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της λαογραφικής ελληνικής κληρονομιάς και παράδοσης.
Στόχοι :
Τα παιδιά μαθαίνουν :
• τα επαγγέλματα άλλων εποχών
• τη σημασία και τη σημαντικότητά τους
για την εποχή
• τους
λόγους για τους οποίους σήμερα έχουν εκλείψει
• από ποια καινούρια έχουν
αντικατασταθεί
Δραστηριότητες :
- Ανάγνωση του βιβλίου « Επαγγέλματα παλιά που δεν υπάρχουν πια ! » Συζήτηση για τα επαγγέλματα των γονέων τους, των παππούδων και των παππούδων των γονέων τους. Κάνουμε υποθέσεις και συζητάμε τους λόγους που έχουν πλέον χαθεί, τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν, τα βασικά εργαλεία που χρησιμοποιούσαν.
- Aνατρέxουμε σε πληροφορίες μέσα από το διαδίκτυο . Ψάχνουμε στο λεξικό μας τη λέξη «επάγγελμα». Μαντεύουμε από φωτογραφίες ποιο είναι το κάθε επάγγελμα. Βλέπουμε πίνακες ζωγραφικής με επαγγέλματα παλιάς εποχής. Βλέπουμε σχετικά βίντεο.
http://www.xylagani-mouseio.gr/
Τα παιδιά μαθαίνουν :
• Να αποκτούν δεξιότητες επικοινωνίας
• Να επιλέγουν,
να προκρίνουν και να αξιολογούν
• Να
διακρίνουν, παραβάλλουν και προσδιορίζουν τα επαγγέλματα γύρω τους
• Να
συνεργάζονται και συνθέτουν τις ιδέες τους
Στα πλαίσια μίας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας
η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων
καθίσταται απαραίτητη. Συνεργαζόμαστε ως μικροί επαγγελματίες για να δώσουμε
μια μικρογραφία της σχολικής κοινότητας μέσα από τα μάτια των εργαζομένων σε
αυτή.
Τα παιδιά μαθαίνουν :
- Να εργάζονται ως
μέλη μίας ομάδας, να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία στον βαθμό που του/της
αναλογεί
- Να αναγνωρίζουν,
να εκφράζουν και να διαχειρίζονται την έννοια του κάθε επαγγέλματος
- Να αποκτήσουν
γνώσεις για τα επαγγέλματα που εμπλέκονται στην καθημερινή τους ζωή
- Να εκφράζουν απόψεις, να ανταλλάσσουν πληροφορίες
- Να δείχνουν σεβασμό σε όλους θεωρώντας τους ισότιμα μέλη ως εργαζόμενοι
-
Να αντιμετωπίζουν όλους τους ανθρώπους με σεβασμό
Να τηρούν με συνέπεια τις δεσμεύσεις τους
ü - Οι μαθητές
εργάζονται σε ομάδες. Αρχικά, καλούνται να αποφασίσουν για το όνομα της ομάδας
τους στην οποία είναι μέλη.
- - Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα μελετά υλικό (βίντεο, ιστοσελίδες) προκειμένου να ενημερωθούν σχετικά με το επάγγελμα που εκπροσωπούν μέσα από το ρόλο τους στην κάθε ομάδα.
- Παίρνουν συνεντεύξεις από τα άτομα που εργάζονται στο σχολείο για τις συνθήκες εργασίας τους, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις χαρές του επαγγέλματος.
- Συμπληρώνουν αντίστοιχο φύλλο εργασίας :
Ομάδα 1: Δασκάλα - Εκπαιδευτικός (Φύλλο 1 - 2)
Ομάδα 2: Καθαρίστρια (Φύλλο 3)
Ομάδα 3: Νοσηλεύτρια (Φύλλο 4)
Ομάδα 4: Σχολικός Φύλακας (Φύλλο 5)
Ομάδα 5 : Υπεύθυνη Κυλικείου - Μάγειρας (Φύλλο 6)
Ομάδα 6: Υδραυλικός/Μηχανικός
(Υπάλληλοι του Δήμου) (Φύλλο 7-8)
ü - Αφού συμπληρώσουν
τα φύλλα εργασίας, η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις απαντήσεις που
έδωσε και ακολουθεί σχετική συζήτηση.
Επιδιώκουμε μια σειρά από ομαδικές και ατομικές δράσεις για να
βοηθήσουμε τα παιδιά να κατασκευάσουν μια μικρή μακέτα της τοπικής τους
κοινωνίας. Οι δράσεις συντελούν τόσο στην προσωπική ανάπτυξη των παιδιών όσο
και στην συμμετοχή τους στο κοινωνικό σύνολο.
Τα παιδιά μαθαίνουν
:
· Να σχεδιάσουν ένα πρώτο πλάνο κατασκευής της γειτονιάς τους ως
μικροί μηχανικοί με τη χρήση STEAM
· Να δράσουν για την ομαδική κατασκευή της μέσα από σωστή συνεργασία
και αλληλοβοήθεια
· Να δημιουργήσουν σενάρια και περιπτώσεις δράσης των εργαζομένων μέσα και έξω από το
σχολείο
· Να απασχοληθούν δημιουργικά μέσα από την τέχνη με την έννοια του
κάθε επαγγέλματος
- Η κάθε ομάδα σχεδιάζει ένα προσχέδιο του σχολείου στην επιφάνεια ενός κανσόν χαρτιού. Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν σε κόλλα Α4 λίστα με υλικά που θα χρειαστούν για την κατασκευή της μακέτας του σχολείου.
- Συγκεντρώνουν και ταξινομούν τα υλικά που έχουν φέρει (από χαρτί, από πλαστικό, από ξύλο, από μέταλλο, κ.λπ.). Οι μαθητές σε ομάδες ξεκινούν την κατασκευή της μακέτας. Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη διαδικασία και οι μαθητές δημιουργούν.
- Τα παιδιά οργανώνουν ένα θεατρικό παιχνίδι με θέμα το επάγγελμα στο σχολείο μέσα από φιγούρες Playmobil πάνω στη μακέτα .
Τα παιδιά μαθαίνουν :
· Να αναγνωρίζουν τα επαγγέλματα που έχουν μέλλον και σχετίζονται περισσότερο με την ανάπτυξη της τεχνολογίας
· Να βρουν πληροφορίες για αυτά μέσα από σωστή συνεργασία και αλληλοβοήθεια
· Να δημιουργήσουν σενάρια και περιπτώσεις των εαυτών τους ως μελλοντικοί εργαζομένοι
Μετά από τη γνωριμία με τα παλιά, τωρινά και μελλοντικά
επαγγέλματα έρχεται η ώρα που αποφασίζουμε αν θα ακολουθήσουμε ένα επάγγελμα και γιατί.
Τα παιδιά μαθαίνουν :
· Να κρίνουν και να επιλέγουν το επάγγελμα που τους αρέσει και πιστεύουν ότι τους ταιριάζει και να δικαιολογήσουν την επιλογή τους
· Να κατηγοριοποιήσουν τα επαγγέλματα με βάση προσφοράς και ζήτησης
· Να σκεφτούν κριτικά και να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με τα επαγγέλματα
· Να απασχοληθούν δημιουργικά μέσα από την τέχνη με την έννοια του κάθε επαγγέλματος
1. Επαγγέλματα που παράγουν προϊόντα
2.Επαγγέλματα που προσφέρουν υπηρεσίες
-Είναι ανώτερο το επάγγελμα του γιατρού και κατώτερο το επάγγελμα του αγρότη που καλλιεργεί τη γη;
-Οι πανεπιστημιακές σπουδές , το πτυχίο ή ο μισθός, μπορούν να μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι κάποια επαγγέλματα είναι «ανώτερα»;
-Πόσο σημαντικά είναι τα επαγγέλματα που παράγουν προϊόντα; Τι θα γινόταν εάν δεν υπήρχαν αυτά;
-Τι θα πουλούσαν τα καταστήματα τροφίμων, εάν κάποιοι δεν είχαν εργαστεί σκληρά πιο πριν για την παραγωγή των προϊόντων αυτών;
-Τι θα πουλούσαν τα καταστήματα τροφίμων, εάν κάποιοι δεν είχαν εργαστεί σκληρά πιο πριν για την παραγωγή των προϊόντων αυτών;
-Φανταστείτε τον κόσμο μόνο με επαγγέλματα που παρέχουν υπηρεσίες και χωρίς εκείνα που παράγουν προϊόντα. Πώς θα ήταν;
Τέλος φτάνουμε στο συμπέρασμα : Όλα τα επαγγέλματα είναι απαραίτητα και σημαντικά.
- Παιχνίδια on line