Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο
πλαίσιο της εκπαιδευτικής του δραστηριότητας, προσέφερε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους μικρούς μαθητές της Β΄τάξης του σχολείου μας. Το σχολείο μας ήδη τα τελευταία δύο χρόνια παίρνει μέρος στο Τοπικό Θεματικό Δίκτυο "Κινηματογραφική Εκπαίδευση" με επιμορφώσεις και δράσεις.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : «Η μαγεμένη κάμερα»
Μια βιωματική δράση που
συμπαρασύρει τους μικρούς μας μαθητές στα μαγευτικά μονοπάτια της κινούμενης
εικόνας. Η μηχανή του χρόνου εφοδιάστηκε
με καύσιμα, οι επιβάτες είναι στη θέση τους, όλα έτοιμα για απογείωση! Ώρα να
μεταφερθούμε σε χρόνια μακρινά και τη βαλίτσα να γεμίσουμε με παιχνίδια
εντυπωσιακά (πραξινοσκόπια, ζωοτρόπια, θαυματοτρόπια). Αν και το ταξίδι μας τελειώνει, η
περιπέτεια δεν σταματά!Ένα
κινηματογραφικό συνεργείο πρέπει να στηθεί και μια ταινία στην πράσινη οθόνη να
προβληθεί. Για το τέλος, μια τρισδιάστατη
έκπληξη ετοιμάστηκε για σας !
Παρακάτω μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και βίντεο για την ιστορία του animation και για τα παιχνίδια που είδαμε στο μουσείο. Μέσα από το θαυματοτρόπιο, το ζωοτρόπιο, το φιλοσκόπιο, το πραξινισκόπιο βλέπουμε τα πρώτα κινούμενα σχέδια εν δράσει!
ΘΑΥΜΑΤΟΣΚΟΠΙΟ (1824)
Οπτικό παιχνίδι που δημιουργεί την ψευδαίσθηση της κίνησης και ανάγεται στον 19ο αιώνα. Ένας μικρός κυκλικός δίσκος, σε κάθε πλευρά του οποίου απεικονίζονται δύο διαφορετικές μεταξύ τους εικόνες . Το θαυματοτρόπιο επιδεικνύει το φαινόμενο του "μεταισθήματος", της ικανότητας δηλαδή του ανθρώπινου εγκεφάλου, να αντιλαμβάνεται τις εικόνες προσδίδοντάς τους μεγαλύτερη χρονική διάρκεια από την πραγματική.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΘΑΥΜΑΤΟΤΡΟΠΙΟΥ
ΦΕΝΑΚΙΣΤΟΣΚΟΠΙΟ (1831)
Το φενακιστοσκόπιο, είναι μία από τις πρώτες συσκευές που δημιουργήθηκαν για την αναπαραγωγή κινουμένων σχεδίων. Επινοήθηκε το 1831, ταυτοχρόνως από τον Joseph Plateauκαι τον Simon von Stampfer. Η συσκευή αυτή για να λειτουργήσει, πρέπει να τοποθετηθεί μπροστά από έναν καθρέπτη και να περιστραφεί. Καθώς το φενακιστοσκόπιο περιστρέφεται, ο παρατηρητής πρέπει να κοιτάζει μέσα από τις σχισμές, στην αντανάκλαση των εικόνων, η οποία γίνεται ορατή μόνο όταν οι σχισμές περνούν με ταχύτητα μπροστά από τα μάτια του παρατηρητή. Όλο αυτό συντέλεσε στην δημιουργία της οφθαλμαπάτης του Animation.
ΖΩΟΤΡΟΠΙΟ (1834)
Την ιδέα του ζωοτροπίου είχε προτείνει, το 1834, ο William George Horner και από την δεκαετία του 1860, προωθήθηκε ως το γνωστό ζωοτρόπιο. Το ζωοτρόπιο είναι μία συσκευή η οποία βασίζεται στην ίδια αρχή με το φενακιστοσκόπιο. Πρόκειται για μία κυλινδρική περιστρεφόμενη συσκευή, στα εσωτερικά τοιχώματα της οποίας είναι τοποθετημένη περιμετρικά, μία χάρτινη ταινία, πάνω στην οποία είναι τυπωμένα πολυάριθμα σκίτσα, ελάχιστα διαφοροποιημένα μεταξύ τους (καρέ).
ΦΙΛΟΣΚΟΠΙΟ (1868)
Ο John Barnes Linnett το 1868, σκαρφίστηκε το πρώτο flip book το οποίο ήταν γνωστό ως kineograph. Ένα flip book, είναι απλά ένα βιβλίο που αποτελείται από εξαιρετικά εύκαμπτες και ελαστικές σελίδες, πάνω στις οποίες αναπαρίσταται μία αλληλουχία σκιτσαρισμένων εικόνων, τυπωμένων στις αδέσμευτες άκρες των σελίδων. Ο παρατηρητής, λυγίζει τις σελίδες προς τα πίσω και στην συνέχεια τις ελευθερώνει μία μία απότομα και με ταχύτητα, έτσι ώστε να φανερώνεται η κάθε εικόνα και στιγμιαία να προϊδεάζει τον θεατή για την επακόλουθη, η οποία στην συνέχεια θα λειτουργήσει με ακριβώς τον ίδιο τρόπο.
ΠΡΑΞΙΝΟΣΚΟΠΙΟ (1877)
Το 1833, ο Αυστριακός SimonStampfer και ο Βέλγος JosephPlateau είχαν ταυτόχρονα την
ιδέα να σχεδιάσουν μια σειρά παραστάσεων που να δείχνουν τις διαδοχικές φάσεις
μιας πράξης γύρω από μια περιφέρεια ενός δίσκου.
Όταν ο δίσκος περιστρεφόταν
μπροστά από ένα καθρέφτη με τις παραστάσεις να εκτίθενται σε διαλείμματα μέσα
από τις εγκοπές στην άκρη του δίσκου, οι παραστάσεις έδειχναν να συγχωνεύονται,
δίνοντας την εντύπωση της κίνησης.