Β’ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
«ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»
Επιμέρους Θεματικές
Ενότητες /Υποενότητες :
Παγκόσμια και Τοπική Πολιτισμική Κληρονομιά
Αναγνωρίζοντας τη σημασία της
καλλιέργειας της πολιτιστικής συνείδησης στα παιδιά ως μελλοντικοί πολίτες,
υλοποιούμε ένα Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Πολιτιστικής Αγωγής με θέμα "Ταξιδεύοντας στην Αρχαία Ελλάδα !" με στόχο
Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :
• Κριτική σκέψη (Critical thinking) :επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης
• Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά ιδεών
• Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με άλλους
• Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων
Α) ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη,
επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής (ευαισθητοποίηση,
προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα)
-Δεξιότητες της τεχνολογίας και της
επιστήμης (ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)
- Δεξιότητες του νου (στρατηγική,
αναλυτική, διερευνητική σκέψη)
-Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική
ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)
Β) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ως προς τη γνωστική διαδικασία :
- Να μάθουν ότι η αρχαία ελληνική μυθολογία είναι ένα αγαθό με διαχρονική αξία που διδάσκει και διασκεδάζει.
- Να απολαύσουν μύθους σχετικούς με το δωδεκάθεο.
- Να γνωρίσουν τους διάφορους αρχαίους
πολιτισμούς (π. χ μινωικός, μυκηναϊκός ) τα ήθη και τα έθιμα, τη γλώσσα, τη
θρησκεία κ.ά.
- Να γνωρίσουν τους θεούς του Ολύμπου,
τους ήρωες της Αρχαίας Ελλάδας, τις σχέσεις τους με τους ανθρώπους, τις ιδιότητες που οι άνθρωποι τους απέδιδαν
και τις ανάγκες που οδήγησαν τους αρχαίους στη δημιουργία των συγκεκριμένων
θεών ή ηρώων.
- Να εξοικειωθούν με τη διαχείριση
πληροφοριών.
- Να αποτυπώσουν γραπτά τις σκέψεις
τους χρησιμοποιώντας τα κειμενικά είδη της αφήγησης, της περιγραφής και του
διαλόγου.
Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία :
- Να μάθουν να συνεργάζονται, να διατυπώνουν άφοβα τη γνώμη τους, να βρίσκονται αντιμέτωπα με προβλήματα και να προτείνουν λύσεις.
- Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης, συλλογής, οργάνωσης, ανάλυσης και επεξεργασίας και παρουσίασης δεδομένων.
- Να πετύχουν τη μεταφορά και διάχυση του παραγόμενου μαθησιακού υλικού έξω από τους τοίχους του σχολείου και κατάργηση χρονικών και τοπικών περιορισμών.
- Να αναδείξουμε τις ικανότητες των παιδιών και να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησής τους.
Ως προς τη χρήση Τ.Π.Ε
:
- Να εξοικειωθούν με εκπαιδευτικούς
ιστοτόπους, όπως το “Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων Φωτόδεντρο”
και το “Ψηφιακό Σχολείο”.
- Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία
ΤΠΕ για την υλοποίηση των εργασιών που αναλαμβάνουν.
- Να συνθέτουν, να δημιουργούν και να
μετασχηματίζουν πληροφορίες και υλικό.
- Να καλλιεργήσουν την ικανότητα συμμετοχής σε ψηφιακές (on line) κοινότητες μάθησης και την προώθηση ανάπτυξης του ψηφιακού αλφαβητισμού .
- να γνωρίσουν ότι η αρχαία ελληνική μυθολογία είναι ένα πνευματικό αγαθό με διαχρονική αξία που πάντοτε διδάσκει όλο τον κόσμο
- να γνωρίζουν το Δωδεκάθεο του Ολύμπου και άλλες θεότητες στον τόπο τους, το βουνό Όλυμπο.
- να μάθουν να επικοινωνούν, να διατυπώνουν τη γνώμη τους, να συνεργάζονται, να ελέγχουν, να καταγράφουν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της κάθε εργασίας τους.
- να αναπτύξουν τις δεξιότητες ανάγνωσης, αφήγησης και δημιουργικής γραφής σχετικά με τους Θεούς και τις Θεές .
- να παίζουν μύθους με δραματοποίηση και να αυτοσχεδιάζουν με θεατρικά παιχνίδια ρόλων.
- να δημιουργούν συνεργατικά σχετικές με το Δωδεακάθεο μικρές ταινίες stop motion .
- να γνωρίσουν οι μαθητές τους μυθολογικούς ήρωες Ηρακλή, Θησέα, Ιάσονα και Οδυσσέα.
- να αναπτύξουν δεξιότητες αφήγησης.
- να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες, να τις επεξεργάζονται και να τις ανακοινώνουν συνεργατικά στην ολομέλεια.
- να δραματοποιούν τις συναισθηματικές αντιδράσεις προσώπων μιας αφηγηματικής ιστορίας, να μπορούν να μπουν στον ρόλο του αφηγητή αλλά και των ηρώων ενός κειμένου καθώς το δραματοποιούν.
Ø Δραματοποίηση μέσω της τεχνικής " Ανακριτική καρέκλα ". Εκφράζουμε τα συναισθήματα του ήρωα Οδυσσέα μέσα από τις αυτοσχέδιες ερωτήσεις από τα παιδιά.
- να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τον Μινωικό και Μυκηναϊκό Πολιτισμό.
να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης και με τη διαδικασία διερεύνησης (έρευνα, συλλογή πληροφοριών, στοιχείων που μας ενδιαφέρουν για το θέμα, καταγραφή).
να καλλιεργήσουν την ικανότητα να επιλέγουν, να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητα τους και να εφαρμόσουν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
να αναπτύξουν την αυτενέργεια οικοδομώντας μόνοι τους τη γνώση.
- να γνωρίσουν την Αρχαία Αθήνα του 5ου π.Χ αιώνα μέσα από ψηφιακές και διαδραστικές δραστηριότητες.
- να ταξιδέψουν μέσω ψηφιακής εικονικής επίσκεψης στο μουσείο Ακρόπολης της Αθήνας.
- να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της πολιτισμικής κληρονομιάς και της διαφύλαξής της στα μουσεία.
- να υιοθετήσουν «σωστή» συμπεριφορά κατά την επίσκεψη σε ένα μουσείο.
- να επισκεφτούν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
- Αξιολόγηση της εμπειρία τους (γνωστικά και συναισθηματικά).
- Οργάνωση της διάχυσης του προγράμματος.