Απόφθεγμα

Απόφθεγμα

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ! ( ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ )


Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων 21+ και διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας της Γ' Δημοτικού, εκπονούμε με την τάξη μας ένα καινοτόμο πρόγραμμα Πολιτιστικής Αγωγής , με σκοπό οι μικροί μαθητές να εκτιμήσουν τον πολιτισμό του παρελθόντος και να συνειδητοποιήσουν πόσο άρρηκτα συνδεδεμένο είναι το χθες με το σήμερα.

Β’ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ 

«ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες /Υποενότητες :

Παγκόσμια και Τοπική Πολιτισμική Κληρονομιά

Αναγνωρίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας της πολιτιστικής συνείδησης στα παιδιά ως μελλοντικοί πολίτες, υλοποιούμε ένα Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Πολιτιστικής Αγωγής με θέμα "Ταξιδεύοντας στην Αρχαία Ελλάδα !" με στόχο μέσα από την αναζήτηση , την επεξεργασία ποικίλου υλικού, την παραγωγή κειμένων, τη ζωγραφική ,τις χειροτεχνίες , την επίσκεψη μουσείων,  το θεατρικό παιχνίδι και την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, τα παιδιά θα αποκτήσουν ευρύτερη γνώση της ελληνικής μυθολογίας ,θα αναπτύξουν κριτική σκέψη θα ανακαλύψουν τις δημιουργικές τους ικανότητες , μαθαίνοντας να συνεργάζονται και να λειτουργούν ομαδικά.

Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα  και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :

• Κριτική σκέψη (Critical thinking) :επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης

Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά ιδεών

Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με άλλους

Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων

Α)  ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)

- Δεξιότητες ζωής (ευαισθητοποίηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα)

-Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης (ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)

- Δεξιότητες του νου (στρατηγική, αναλυτική, διερευνητική σκέψη)

-Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)

Β) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Ως προς τη γνωστική διαδικασία :

  •   Να μάθουν ότι η αρχαία ελληνική μυθολογία είναι ένα αγαθό με διαχρονική αξία που διδάσκει και διασκεδάζει.
  •  Να απολαύσουν μύθους σχετικούς με το δωδεκάθεο.
  •  Να γνωρίσουν τους διάφορους αρχαίους πολιτισμούς (π. χ μινωικός, μυκηναϊκός ) τα ήθη και τα έθιμα, τη γλώσσα, τη θρησκεία κ.ά.
  •  Να γνωρίσουν τους θεούς του Ολύμπου, τους ήρωες της Αρχαίας Ελλάδας, τις σχέσεις τους με τους ανθρώπους,  τις ιδιότητες που οι άνθρωποι τους απέδιδαν και τις ανάγκες που οδήγησαν τους αρχαίους στη δημιουργία των συγκεκριμένων θεών ή ηρώων.
  • Να εξοικειωθούν με τη διαχείριση πληροφοριών.
  • Να αποτυπώσουν γραπτά τις σκέψεις τους χρησιμοποιώντας τα κειμενικά είδη της αφήγησης, της περιγραφής και του διαλόγου.

Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία  :

  • Να μάθουν να συνεργάζονται, να διατυπώνουν άφοβα τη γνώμη τους, να βρίσκονται αντιμέτωπα με προβλήματα και να προτείνουν λύσεις.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης, συλλογής, οργάνωσης, ανάλυσης και επεξεργασίας και παρουσίασης δεδομένων.
  • Να πετύχουν τη μεταφορά και διάχυση του παραγόμενου μαθησιακού υλικού έξω από τους τοίχους του σχολείου και κατάργηση χρονικών και τοπικών περιορισμών.
  • Να αναδείξουμε τις ικανότητες των παιδιών και να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησής τους.

Ως προς τη χρήση Τ.Π.Ε :

  •   Να εξοικειωθούν με εκπαιδευτικούς ιστοτόπους, όπως το “Πανελλήνιο Αποθετήριο  Μαθησιακών Αντικειμένων Φωτόδεντρο” και το “Ψηφιακό Σχολείο”.
  •       Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία ΤΠΕ για την υλοποίηση των εργασιών που αναλαμβάνουν.
  •     Να συνθέτουν, να δημιουργούν και να μετασχηματίζουν πληροφορίες και υλικό.
  •   Να καλλιεργήσουν την  ικανότητα συμμετοχής σε ψηφιακές (on line) κοινότητες μάθησης και την προώθηση ανάπτυξης του ψηφιακού αλφαβητισμού .
6 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ


1ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Ένα ταξίδι στον Όλυμπο ! "


Στόχοι :
  • να γνωρίσουν ότι η αρχαία ελληνική μυθολογία είναι ένα πνευματικό αγαθό με διαχρονική αξία που πάντοτε διδάσκει όλο τον κόσμο
  • να γνωρίζουν το Δωδεκάθεο του Ολύμπου και άλλες θεότητες στον τόπο τους, το βουνό Όλυμπο.
  • να μάθουν να επικοινωνούν, να διατυπώνουν τη γνώμη τους, να συνεργάζονται, να ελέγχουν, να καταγράφουν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της κάθε εργασίας τους.
Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :

ØΣυγκέντρωση πληροφοριακού υλικού (βιβλίων, εικόνων και φωτογραφιών, βίντεο κ.ά. ) για τους δώδεκα θεούς του Ολύμπου σε συνεργασία και ομαδικά.


Η παρουσίαση σε pdf εδώ




Οι υπόλοιποι θεοί και θεές εδώ

ØΕξοικείωση των παιδιών με το θέμα και κατανόηση της διαφοράς του μύθου με την πραγματικότητα.
ØΔημιουργία γενεαλογικού δέντρου των θεών (κολάζ και ζωγραφική). Χρήση λογισμικού Prezi για εννοιολογικό χάρτη.
ØΚατασκευή ταυτοτήτων (βιογραφικά) των θεών.



Tα φυλλάδια σε pdf εδώ

ØΣυζήτηση με τους μαθητές για τους τρόπους και τόπους λατρείας για τις προσφορές των αρχαίων στους θεούς τους και αναφορά στους σύγχρονους τρόπους λατρείας.
ØΚαταγράφουν  τοπωνύμια, ονόματα οδών, βαπτιστικά ονόματα, ονόματα εταιρειών, καταστημάτων, πλανητών, διαστημόπλοιων που έχουν πάρει την ονομασία τους από τους θεούς. Χρήση του Λογισμικού Google Earth για τους πλανήτες και τους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα σχετικά με τους Θεούς.



2ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Συνάντηση με τους Θεούς ! "


Στόχοι :

  • να αναπτύξουν τις δεξιότητες ανάγνωσης, αφήγησης και δημιουργικής γραφής σχετικά με τους Θεούς και τις Θεές .
  • να παίζουν μύθους με δραματοποίηση και να αυτοσχεδιάζουν με θεατρικά παιχνίδια ρόλων.
  • να δημιουργούν συνεργατικά σχετικές με το Δωδεακάθεο μικρές ταινίες stop motion .

Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :

ØΓίνεται συζήτηση με τους μαθητές, για το «αν ο θεός ζούσε σήμερα» τι θα αντιπροσώπευε, τι εργασία θα έκανε και πότε θα τον γιορτάζαμε .
ØΟι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες  εξασκούνται μέσα από φυλλάδια εργασιών και   εκπαιδευτικά παιχνίδια για την εμπέδωση του Δωδεακάθεου.
ØΣυνθέτουν διαλόγους ή φανταστικές ιστορίες με ήρωες τους θεούς και τους εκφράζουν ελεύθερα. Ομαδική ζωγραφική των θεών.




Τα φυλλάδια σε pdf εδώ






ØΑκροστιχίδες, κρυπτόλεξα, σταυρόλεξα (Φυλλάδια Εργασιών).


Τα φυλλάδια σε pdf εδώ

ØΕκπαιδευτικά παιχνίδια on line με τους θεούς

ØΔιαβάζουν βιβλία Ελληνικής Μυθολογίας με τους θεούς . Συνθέτουν και παράγουν κείμενα με θέμα: «Μια μέρα από τη ζωή του αγαπημένου μου θεού».


ØΠαιχνίδια με τους Θεούς (Playmobil) και δημιουργία ταινίας stop motion.



Το Εκπαιδευτικό τετράδιο σε pdf εδώ

ØΔιαβάζουν και σκηνοθετούν σε θεατρικά παιχνίδια όπως το μύθο «Η Μάχη για την Αθήνα», «Η αρπαγή της Περσεφόνης», « Το μήλο της Έριδας» κ. ά.


Και άλλοι μύθοι εδώ

ØΠαρουσιάζουν το θεατρικό έργο “ Οι Δώδεκα θεοί του Ολύμπου”.

3ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Συναντώ τους μυθικούς ήρωες ! "


Στόχοι :

  •  να γνωρίσουν οι μαθητές τους μυθολογικούς ήρωες Ηρακλή, Θησέα, Ιάσονα και Οδυσσέα.
  •  να αναπτύξουν δεξιότητες αφήγησης.
  • να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες, να τις επεξεργάζονται και να τις ανακοινώνουν συνεργατικά στην ολομέλεια.
  • να δραματοποιούν τις συναισθηματικές αντιδράσεις προσώπων μιας αφηγηματικής ιστορίας, να μπορούν να μπουν στον ρόλο του αφηγητή αλλά και των ηρώων ενός κειμένου καθώς το δραματοποιούν.
Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :

 Ø  Δημιουργία κειμένων με τίτλο "Ο αγαπημένος μου μυθικός ήρωας", συλλογή πληροφοριών από το διαδίκτυο και παρουσίαση εργασιών.





  Ø    Ζωγραφική και δημιουργία παζλ και  εννοιολογικός χάρτης με θέμα τους άθλους του ήρωα.


 Ø   Εμπέδωση μέσα από φυλλάδια εργασιών και εκπαιδευτικά παιχνίδια για τα κατορθώματα των Ηρώων της ελληνικής μυθολογίας.


Τα φυλλάδια σε pdf εδώ 








Τα φυλλάδια σε pdf εδώ 


Τα παιχνίδια on line εδώ

 Ø      Δημιουργία ενός παιχνιδιού "Ο Λαβύρινθος" με ανακυκλώσιμα υλικά.


Ø   Δραματοποίηση μέσω της τεχνικής " Ανακριτική καρέκλα ". Εκφράζουμε τα συναισθήματα του ήρωα Οδυσσέα μέσα από τις αυτοσχέδιες ερωτήσεις από τα παιδιά.

Κ  Ø        Κατασκευή ενός καραβιού ( Αργοναυτικής εκστρατείας ή Οδύσσειας ) με άχρηστα και ανακυκλώσιμα υλικά .










4ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Ταξίδι στις Μυκήνες και στην Κρήτη !"


Στόχοι :

  • να γνωρίσουν και  να εξοικειωθούν με τον Μινωικό και Μυκηναϊκό Πολιτισμό.
  • να εξοικειωθούν με ανοικτά περιβάλλοντα μάθησης και με τη διαδικασία διερεύνησης (έρευνα, συλλογή πληροφοριών, στοιχείων που μας ενδιαφέρουν για το θέμα, καταγραφή). 

  • να καλλιεργήσουν την  ικανότητα να επιλέγουν, να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητα τους και να  εφαρμόσουν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. 

  • να αναπτύξουν την αυτενέργεια οικοδομώντας μόνοι τους τη γνώση. 

Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :

       Ø   Προβολή ντοκιμαντέρ και βίντεο :  Να κινητοποιήσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους μεταβαίνοντας νοερά σε μια άλλη εποχή, ζώντας σε διαφορετικό κόσμο από το σημερινό. Τρισδιάστατη αναπαράσταση Κνωσού και Μυκηνών.



       Ø   Μαθαίνουν λεπτομέρειες για την καθημερινή ζωή των Μινωιτών και Μυκηναίων, τη θρησκεία τους, τη γραφή ,την τέχνη τους μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο.

ΚΡΗΤΗ




ΜΥΚΗΝΕΣ 





        Ø    Χωρίζονται σε ομάδες: Μινωίτες - Μυκηναίοι. Ο ρόλος της καθεμιάς είναι να πείσει με επιχειρήματα, βασισμένα σε έρευνα, ποιος είναι ο καταλληλότερος τόπος προορισμού που προτείνει η κάθε ομάδα και γιατί.

     Ø   Ανακαλύπτουμε τη γνώση μέσα από φυλλάδια, εκπαιδευτικά παιχνίδια, βιβλία για τους δύο πολιτισμούς.


5ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Ταξίδι στην Αρχαία Αθήνα !"


Στόχοι :
  • να γνωρίσουν την Αρχαία Αθήνα του 5ου π.Χ αιώνα μέσα από ψηφιακές και διαδραστικές δραστηριότητες.
  • να ταξιδέψουν μέσω ψηφιακής εικονικής επίσκεψης στο μουσείο Ακρόπολης της Αθήνας.


Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :


   Ø  Τα παιδιά εντάσσονται στο “Δήμο” ως πολίτες της Αθήνας του 5ου π. Χ. αιώνα. Γνωρίζουν τους χώρους που αναπαριστούν το λαϊκό δικαστήριο, την Αγορά, την Πνύκα, την Ακρόπολη, τον Κεραμεικό, γίνονται πεδία ενεργού δράσης και μάθησης. (Μελέτη Περιβάλλοντος : Ο Πολιτισμός των Αρχαίων Ελλήνων)






   Ø  Τα παιδιά κατανεμημένα σε ομάδες βιώνουν τη χρυσή εκείνη εποχή, μέσα από διάφορες δραστηριότητες, όπως μέσα από το Μουσείο Ακρόπολης της Αθήνας : Ψηφιακά παιχνίδια και δραστηριότητες.





6ο   ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Πάμε Μουσείο ; "


Στόχοι :

  • να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της πολιτισμικής κληρονομιάς και της διαφύλαξής της στα μουσεία.
  • να υιοθετήσουν «σωστή» συμπεριφορά κατά την επίσκεψη σε ένα μουσείο.
  • να επισκεφτούν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
  • Αξιολόγηση της εμπειρία τους (γνωστικά και συναισθηματικά).
  • Οργάνωση της διάχυσης του προγράμματος.
Δραστηριότητες : 

Διαθεματικά με το μάθημα της Ιστορίας, Γλώσσας, ΤΠΕ, Μελέτης , Εικαστικών :

      Ø       Με τη μέθοδο της Ιδεοθύελλας, οι μαθητές αναφέρουν τι είναι Μουσείο και ποιες  θεματικές τους κατηγορίες γνωρίζουν (αρχαιολογικό, βυζαντινό, λαογραφικό, ναυτικό κ.τ.λ.).









       Ø   Προβολή σχετικής ταινίας για την τήρηση των κανόνων σε ένα μουσείο και υιοθέτηση καλής συμπεριφοράς.



         Ø    Προετοιμασία και επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.





          
        Ø   Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα : "Ανακαλύπτοντας Θεούς και Ήρωες "


                  Ø   Αξιολόγηση προγράμματος μουσείου (από Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Social Share buttons