ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
«ΖΩ
ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ»
Επιμέρους
Θεματικές Ενότητες /Υποενότητες :
Γνωρίζω
το σώμα μου - Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Με βάση τη γενική φιλοσοφία των
Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :
• Κριτική σκέψη (Critical thinking)
:επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης
• Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά
ιδεών
• Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με
άλλους
• Δημιουργικότητα (Creativity) :
δημιουργία τεχνουργημάτων
Α. ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη,
επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής (ευαισθητοποίηση, προσαρμοστικότητα,
υπευθυνότητα)
-Δεξιότητες της τεχνολογίας και της
επιστήμης (ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο
διαδίκτυο και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)
- Δεξιότητες του νου (στρατηγική,
αναλυτική, διερευνητική σκέψη)
-Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική
ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)
Β. ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ως προς τη γνωστική διαδικασία :
Οι μαθητές:
- να συνειδητοποιήσουν την αξία της σωματικής και στοματικής καθαριότητας ως προς την υγεία, τον πολιτισμό και την κοινωνική αποδοχή.
- να ευαισθητοποιηθούν ώστε να φροντίζουν καθημερινά την υγεία του στόματος και σώματός τους, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
- να μάθουν να πλένουν σωστά το σώμα και να φροντίζουν για την υγιεινή του.
- να ενημερωθούν για τη σεξουαλική παρενόχληση και τους τρόπους προστασίας.
Ως προς τη μαθησιακή
διαδικασία :
- Να μάθουν να συνεργάζονται, να διατυπώνουν άφοβα τη γνώμη τους, να βρίσκονται αντιμέτωπα με προβλήματα και να προτείνουν λύσεις.
- Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης, συλλογής, οργάνωσης, ανάλυσης και επεξεργασίας και παρουσίασης δεδομένων.
- Να πετύχουν τη μεταφορά και διάχυση του παραγόμενου μαθησιακού υλικού έξω από τους τοίχους του σχολείου και κατάργηση χρονικών και τοπικών περιορισμών.
- Να αναδείξουμε τις ικανότητες των παιδιών και να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησής τους.
Ως προς τη χρήση Τ.Π.Ε :
- Να εξοικειωθούν με εκπαιδευτικούς ιστοτόπους, όπως το “Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων Φωτόδεντρο” και το “Ψηφιακό Σχολείο”.
- Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία ΤΠΕ για την υλοποίηση των εργασιών που αναλαμβάνουν.
- Να συνθέτουν, να δημιουργούν και να μετασχηματίζουν πληροφορίες και υλικό.
- Να καλλιεργήσουν την ικανότητα συμμετοχής σε ψηφιακές (on line) κοινότητες μάθησης και την προώθηση ανάπτυξης του ψηφιακού αλφαβητισμού .
1Ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
«Τα μικρόβια !»
Στόχοι :
- Να γνωρίσουν τι είναι τα μικρόβια,
τα βακτήρια και τα παράσιτα .
- Να κατανοήσουν πώς απειλούν την
υγεία του σώματός μας.
- Να πειραματιστούν σε εικονική
μετάδοση των μικροβίων.
- Να μάθουν για το σωστό πλύσιμο των χεριών αλλά και του σώματος.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και επικοινωνίας.
- Να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη.
Δραστηριότητες :
- Προβολή με μικροσκόπιο των μικροβίων που υπάρχουν στα χέρια. Βίντεο για τα μικρόβια ,τα βακτήρια και
τα παράσιτα.
- Βιωματική μάθηση : Αναπαράσταση των μικροβίων από τους
μαθητές με ζωγραφική και με πλαστελίνη.
- Πείραμα - Μετάδοση
μικροβίων : Ένας μαθητής
πασαλείβει το χέρι του με ένα αυτοσχέδιο μείγμα δήθεν βρωμιάς και κάνει
χειραψία με τους υπόλοιπους συμμαθητές του. Ακολουθεί το σωστό πλύσιμο των
χεριών.
- Βίντεο : Τα μικρόβια πολλαπλασιάζονται (Πείραμα).
- Φιλαναγνωσία : Βιβλίο «Τα μικρόβια δεν είναι για να τα μοιραζόμαστε».
Οδηγίες :Ανοίγουμε
τη βρύση και βρέχουμε τα χέρια μας με καθαρό, τρεχούμενο νερό και στη συνέχεια
βάζουμε την απαραίτητη δόση σαπουνιού. Κάνουμε σαπουνάδα τρίβοντας τα χέρια μας
μεταξύ τους και με το σαπούνι. Βεβαιωνόμαστε ότι βάζουμε αφρό σε όλα τα σημεία
του χεριού, δηλαδή και στο πάνω μέρος από τις παλάμες μας, όπως και ανάμεσα στα
δάχτυλά μας και κάτω από τα νύχια μας γιατί εκεί κρύβονται αρκετά μικρόβια.
Τρίβουμε τα χέρια μας (τα δάκτυλα και τις παλάμες με παράλληλες κινήσεις) για
τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα και ξεπλένουμε καλά τα χέρια μας με νερό.
Στεγνώνουμε καλά τα χέρια με χειροπετσέτα μιας χρήσεως. Χρησιμοποιούμε την ίδια
χειροπετσέτα για να κλείσουμε τη βρύση. Αν δεν έχουμε σαπούνι, ή νερό,
χρησιμοποιούμε ένα απολυμαντικό χεριών με τουλάχιστον 60% περιεκτικότητα σε
οινόπνευμα.
- Βίντεο για το σωστό πλύσιμο των χεριών και του
σώματος.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
· Στόχοι :
- Να κατασκευάζουν τρισδιάστατες αφίσες του σώματος.
- Να μάθουν να αναπαραστήσουν τα όργανα και τις λειτουργίες του σώματος.
- Να
αναπτύξουν δεξιότητες για τη φροντίδα του σώματος.
- Να αντιληφθούν τα οφέλη της καλής διατροφής για το σώμα.
- Να κατανοήσουν την προσφορά της ιατρικής στη φροντίδα της υγείας.
Δραστηριότητες :
-
Ιδεοθύελλα : Πείτε τα μέρη του σώματος. Καρτέλες για αφόρμηση.
- Εκπαιδευτικό σενάριο : Ανθρώπινο σώμα : Η τελειότερη Μηχανή
https://aesop.iep.edu.gr/node/11564
- Εκπαιδευτικά παιχνίδια και τραγούδια : Τα μέρη του σώματος.
- Επίσκεψη παιδιάτρου
Οι μαθητές ετοίμασαν κάποιες ερωτήσεις που αφορούσαν διάφορους προβληματισμούς τους όσον αφορά την υγιεινή του σώματός τους και των μικροβίων. Έτσι, με την επίσκεψη του παιδιάτρου στο σχολείο μας, λύθηκαν όλες τους οι απορίες, ενώ παράλληλα ενημερώθηκαν για όλα τα θέματα που αφορούν την υγιεινή τους.
3ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Στόχοι :
• Να προβληματιστούν για τις συνέπειες της μη σωστής στοματικής υγιεινής.
•
Να γνωρίσουν τη μορφολογία της στοματικής κοιλότητας και τη χρησιμότητά της.
• Να γνωρίσουν τους παράγοντες που συμβάλλουν στη σωστή υγιεινή του στόματος (διατροφή, συνήθειες).
•
Να αναπτύξουν δεξιότητες για τη φροντίδα του στόματος.
Δραστηριότητες :
- Ιδεοθύελλα για αφόρμηση : Πότε είναι χαρούμενο και πότε
στενοχωρημένο ένα δόντι ; Σχετικές κατασκευές και εικόνες.
- Η στοματική κοιλότητα : Λύνουμε τις απορίες για τα νεογιλά και μόνιμα δόντια, γιατί μας πέφτουν κ. ά.
- Εκπαιδευτικά Βίντεο για τη
σωστή υγιεινή των δοντιών
- Το σωστό πλύσιμο των
δοντιών.
-
Φιλαναγνωσία : Βιβλία
ΔΟΝΑ Η ΤΕΡΗΔΟΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΓΑΜΗΛΙΑΣ ΤΟΥΡΤΑΣ
Ευγένιος
Τριβιζάς
ΣΟΚΟΛΑΚΗΣ ΚΑΙ ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ
ΤΡΥΠΟΔΟΝΤΗ
- Επίσκεψη οδοντιάτρου
Οι
μαθητές ετοίμασαν κάποιες ερωτήσεις που αφορούσαν διάφορους προβληματισμούς
τους όσον αφορά την υγιεινή των δοντιών τους και της τερηδόνας. Έτσι, με την
επίσκεψη της οδοντιάτρου στο σχολείο μας, λύθηκαν όλες τους οι απορίες, ενώ
παράλληλα ενημερώθηκαν για όλα τα θέματα που αφορούν την υγιεινή τους.
- Ημερολόγιο
βουρτσίσματος των δοντιών.
4ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
«Μεγαλώνοντας…»
Στόχοι :
- Να
εξοικειωθούν σταδιακά με τις αλλαγές του σώματός τους μέσα στο χρόνο ως
φυσιολογική εξέλιξη και να γίνει η αποδοχή τους με χαρά.
- Να εξερευνήσουν σε βάθος το θέμα που επεξεργάζονται (αλλαγές στο σώμα) μέσα από την παρατήρηση, την εξαγωγή και την αιτιολόγηση των υποθέσεών τους .
- Να συγκρίνουν διαφορετικά στάδια ανάπτυξης και να αντιληφθούν τον κύκλο της ζωής.
- Να συσχετίζουν γεγονότα, πρόσωπα, εικόνες και αντικείμενα ώστε να αναπτύξουν μια αρχική αίσθηση χρονολόγησης.
- Να αποδέχονται τη διαφορετικότητα.
Δραστηριότητες :
- Αφόρμηση - Προβληματισμός : Δίνονται εικόνες ατόμων σε διαφορετικές ηλικιακές φάσεις που έχουν σχέση με την ηλικία των παιδιών και γενικά των ανθρώπων.
Γίνεται η επεξεργασία τους με τη μέθοδο : Project Zero- Ρουτίνες Σκέψης - Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι . Είναι μία Ρουτίνα Σκέψης, η οποία έχει σκοπό οι μαθητές να εξερευνήσουν το θέμα, μέσα από την παρατήρηση, την εξαγωγή και αιτιολόγηση των υποθέσεών τους. Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι:
• Τι βλέπεις;
• Τι σκέφτεσαι για αυτό;
• Τι σε κάνει να αναρωτηθείς;
- Διαφορές ανά φύλο : Οι ομάδες κορίτσια –αγόρια συζητούν και καταγράφουν τις παρακάτω προτάσεις:- Τα πράγματα που μου αρέσουν στο ότι είμαι αγόρι/κορίτσι είναι…- Τα πράγματα που δεν μου αρέσουν στο ότι είμαι κορίτσι/ αγόρι είναι…
Υπογραμμίζουν το πιο θετικό και το πιο αρνητικό για το κάθε φύλο. Καταγράφονται τα κοινά θετικά και τα αρνητικά τους. Τα παιδιά εντοπίζουν τις κοινωνικά κατασκευασμένες διαφορές τους.
5ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
« Το σώμα μου είναι δικό μου !»
Στόχοι
:
- Να
μάθουν σωστά την ονομασία όλων των μερών του σώματος, δίνοντας έμφαση στα
όργανα αναπαραγωγής.
- Να
αντιληφθούν τις διαφορές των γεννητικών οργάνων σε σχέση με το φύλο.
- Να αντιληφθούν
τη διαφορά ανάμεσα στα δημόσια και απόκρυφα μέρη του σώματος.
Δραστηριότητες
:
- Ονοματίζω σωστά το σώμα
μου: Καρτέλες με
ονομασίες μερών του σώματος και φάκελος με τα ιδιωτικά μέρη του σώματος σε
καρτέλες (αιδοίο, πέος, στήθος). Τα παιδιά καλούνται να αντιστοιχίσουν τις
καρτέλες με τα μέρη του σώματος. θα διαπιστώσουν ότι έχουν αντιστοιχίσει τα
μέρη με παρόμοιο τρόπο, τόσο στο αγόρι όσο και στο κορίτσι. Εισάγουμε τον όρο
“ιδιωτικά μέρη” του σώματος.
- Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : Παίζω με τον Φρίξο.
- Βίντεο : Η ανακάλυψη του
σώματος και η αναπαραγωγή
- Φιλαναγνωσία - Βιβλίο : Για
το σώμα μου αποφασίζω εγώ!
Συγγραφέας: Jayneen Sanders
Ενημερώνουμε
τα παιδιά και τα ενδυναμώνουμε ψυχολογικά διαβάζοντάς τους αυτό το βιβλίο για
τη σωματική τους ασφάλεια. Είναι γραμμένο με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία
τους, ώστε να μάθουν για τα αισθήματα ασφάλειας και ανασφάλειας, τα Πρώτα
Σημάδια Ανησυχίας, το «Δίκτυο Ασφαλείας», τα απόκρυφα μέρη του σώματος, τα
ασφαλή ή όχι αγγίγματα, τη διαφορά ανάμεσα στα μυστικά και στις εκπλήξεις, τον
σεβασμό στα όρια των άλλων.
- Ο κανόνας του εσωρούχου. Προβάλλεται το υλικό «Ένα στα πέντε»
παιδιά πέφτει θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης ή κακοποίησης. Η προσέγγιση γίνεται με τη μέθοδο του
Project Zero Ρουτίνες Σκέψης- Α.3 Σκέψου- Αναθεώρησε-Εξερεύνησε (Think- Puzzle-
Explore). Μία ρουτίνα σκέψης που βοηθάει να ερμηνεύσουν σε βάθος ένα θέμα και
να σκέφτονται κριτικά και αυτόνομα.
- Η Κίκο και το χέρι
Σε
αυτό το παραμύθι τα παιδιά μαθαίνουν τον Κανόνα του Εσώρουχου. Στόχος μας να
μάθουν τη διαφορά ανάμεσα στο καλό και το κακό άγγιγμα.
6ο
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
«Μην αγγίζετε !»
• Να ενημερωθούν και να
ενδυναμώσουν, ώστε να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική
θυματοποίηση και τη βία.
• Να αναζητούν βοήθεια από τους
ενήλικες που εμπιστεύονται σε περίπτωση παρενόχλησης.
Δραστηριότητες :
- Δίκτυο Ασφαλείας : Πώς να προστατέψω το σώμα μου !
- Κινητικό Παιχνίδι : Πώς να λέω «όχι»
Η εκπαιδευτικός υποδύεται τον ρόλο του ατόμου που ζητά να κάνουν πράξεις όχι πολύ καλές ή και κακές. Ρίχνει μία μπάλα στα παιδιά, ζητώντας από κάθε παιδί κάτι αρνητικό. Το παιδί που παίρνει την μπάλα θα πρέπει να αρνείται με σταθερό τρόπο, εξηγώντας τους λόγους.
- Αξιολόγηση-αναστοχασμός : Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με ένα mind map μέσω του ψηφιακού εργαλείου coggle (https://coggle.it/?lang=es) συμπληρώνοντας τί μάθαμε και τι μας άρεσε από το συγκεκριμένο εργαστήριο.
ΠΗΓΕΣ
- Επιμόρφωση 9μηνη στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου "Σεξουαλική Αγωγή"
- «Ταξίδι ζωής» – πρόγραμμα Αγωγής Υγείας από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου http://archeia.moec.gov.cy/sd/299/agogi_ygeias_taxidi_zois.pdf
- «Διαμορφώνοντας υγιείς σχέσεις ανάμεσα στα φύλα» Αγωγή Υγείας ΔΔΕ Α΄ Αθήνας/ Χιόνη Μαρία
- Βιβλιοθήκη Ιεπ – Εργαστήρια Δεξιοτήτων : Το σώμα μου ένα θαύμα που αγαπώ, φροντίζω και προστατεύω.