Απόφθεγμα

Απόφθεγμα

ΦΩΤΑ, ΚΑΜΕΡΑ, ΠΑΜΕ !

 
   
Η Kινηματογραφική Παιδεία είναι ένας από τους βασικούς άξονες της παιδείας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η αξιοποίηση του κινηματογράφου στη σχολική εκπαίδευση μέσω δραστηριοτήτων κινηματογραφικής  παιδείας είναι γνωστό ότι  συμβάλλει σε μια καλύτερη σχέση των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους μέσω της ομαδοσυνεργατικής, της οπτικοακουστικής διδασκαλίας και της βιωματικής μάθησης.


Άλλωστε ο  κινηματογράφος είναι ιδιαίτερα αγαπητός στα παιδιά δεδομένου ότι είναι εξοικειωμένα με την κινούμενη εικόνα από πολύ νωρίς μέσω της τηλεόρασης και επειδή έχει το πλεονέκτημα του οπτικοακουστικού περιεχομένου. Έχει πιο υψηλές αισθητικές απαιτήσεις και περισσότερα καλλιτεχνικά κριτήρια που συμβάλλουν στην πολιτισμική ενηλικίωση του παιδιού, διευρύνοντας  τους γνωστικούς του ορίζοντες.

Παρακάτω ακολουθούν τα 7 Εργαστήρια Δεξιοτήτων, ένα μικρό αφιέρωμα στον ξένο και ελληνικό κινηματογράφο,  μαζί με ένα πλούσιο υλικό . 

Δ’ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες /Υποενότητες :

Γνωριμία με επαγγέλματα

Τίτλος : Φώτα, κάμερα, πάμε!»

Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα  και συγκεκριμένα τα 4 cs , ενισχύουμε :

Κριτική σκέψη (Critical thinking) : επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική σκέψης.

Επικοινωνία (Communication) :μεταφορά ιδεών.

Συνεργασία (Collaboration) : εργασία με άλλους.

Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων

Α)  ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)

- Δεξιότητες ζωής (ευαισθητοποίηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα)

- Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης 

(ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)

- Δεξιότητες του νου (στρατηγική, αναλυτική, διερευνητική σκέψη)

-Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)


Β) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

-           Να αναπτύξουν τη σκέψη, την κρίση και την παρατήρησή τους

-           Να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις ζωής

-     Να αναδείξουν και να ερμηνεύσουν δρώμενα, αξίες, στάσεις, σχέσεις ζωής του παρελθόντος μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο της εποχής που γυρίζεται κάθε ταινία

-           Να συγκρίνουν κοινωνικές σχέσεις και καταστάσεις του χθες και του σήμερα

-           Να νιώσουν και να εκδηλώσουν συναισθήματα

-           Να αντιληφθούν την ανάγκη του ανθρώπου να εκφραστεί μέσα από την τέχνη

-         Να γνωρίσουν για την τέχνη του ελληνικού κινηματογράφου, την ιστορία του, τους ανθρώπους που εμπλέκονται σ΄ αυτόν, σε γενικές γραμμές την υλικοτεχνική υποδομή του, καθώς και λέξεις-όρους έκφρασής του. 

-         Να αντιληφθούν ότι η έβδομη τέχνη είναι κυρίως αποτύπωση της πραγματικότητας, είναι ρεαλισμός.

-          Να γνωρίσουν το επάγγελμα του ηθοποιού, τις απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες, τις προοπτικές του επαγγέλματος κ.ά.

Γ) ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Το πρόγραμμα συνδέεται με τα μαθήματα της Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Αισθητικής και Φυσικής Αγωγής . Γι’ αυτό το λόγο, κατά την εφαρμογή του ανταποκρίνεται στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων και στάσεων συμβατών με τα Δ.Ε.Π.Π.Σ και τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Θα αξιοποιηθούν επίσης διδακτικές ώρες πέρα εκείνων που σχετίζονται με τα εργαστηρίων δεξιοτήτων και να ενσωματωθεί στο ευρύτερο αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ τάξης του Δημοτικού.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Κίνηση & Γραφή !"


Στόχοι :

  •  Να γνωρίσουν την ιστορία του κινηματογράφου με σύντομο και απλό τρόπο
  •  Να γνωρίσουν τις προσωπικότητες που έθεσαν τις βάσεις για την ανάπτυξη της έβδομης τέχνης
  •  Να παρατηρήσουν μέσα από παιχνίδια και βιβλία την κίνηση της εικόνας
  •  Να ανακαλύψουν πώς δομείται μια ταινία (ηχητικά εφέ, μουσική, σκηνικό, κουστούμια κ. ά)
  •  Να μαγευτούν με την γραφική κίνηση της εικόνας μέσω της προβολής της πρώτης ταινίας

Δραστηριότητες :

- Ο ορισμός του Κινηματογράφου : Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά αποτελεί σήμερα την αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή).

- Η Γέννηση του Κινηματογράφου : Μέσα από σχετικά βίντεο μαθαίνουν για την πρώτη απόπειρα εμφάνισης του κινηματογράφου (κινούμενες εικόνες ) στο Παρίσι το 1895 αλλά και για την άνθησή του στην περίοδο της Belle Epoque.



- Το φαινόμενο "Τσάρλι Τσάπλιν" μέσα από τον βουβό κινηματογράφο !Και σε animation !



- Η Σινεβαλίτσα του Μουσείου Κινηματογράφου στο σχολείο μας ! Μετά από την επίσκεψή μας στο μουσείο, ανοίγουμε τη Σινεβαλίτσα και ταξιδεύουμε στην ιστορία του Κινηματογράφου. Από το μετείκασμα, την ικανότητα που διαθέτει το ανθρώπινο μάτι να θυμάται τις εικόνες που περνούν από μπροστά του μέχρι την ψευδαίσθηση της κίνησης των μηχανικών οπτικών παιχνιδιών του 18ου και του 19ου αιώνα. Μέσα από το θαυματοτρόπιο, το ζωοτρόπιο, το στερεοσκόπιο, το πραξινισκόπιο βλέπουμε τα πρώτα κινούμενα σχέδια εν δράσει!


Περισσότερες πληροφορίες :



2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Σαν παλιό σινεμά..."

Στόχοι :

 • Ν' ανακαλούν προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες σχετικές με τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο

 • Να γνωρίσουν την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου με απλό και σύντομο τρόπο

 • Να εξηγούν την λειτουργία των ταινιών

• Να ταξινομούν και να συνοψίζουν πληροφορίες

• Να ορίζουν και να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη ταινιών (κωμωδία, δράμα, κοινωνική, σάτιρα κ. ά)

• Να συνθέτουν ομάδες με ευδιάκριτους ρόλους για κάθε μέλος

• Να παρουσιάζουν τις εργασίες τους

 • Να εκφράζουν την άποψή τους


Δραστηριότητες :

  -           Ιδεοθύελλα : Η εκπαιδευτικός προσκαλεί τους μαθητές/ τις μαθήτριες να θυμηθούν τις αγαπημένες τους ταινίες  του ελληνικού κινηματογράφου προβάλλοντας ένα σχετικό βίντεο. Ανάλογα με τις κοινές προτιμήσεις τους, δημιουργούν ομάδες.



-          Τηλεπαιχνίδι "ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ" : Με τη σύμβαση ενός τηλεπαιχνιδιού, η εκπαιδευτικός μπαίνει σε ρόλο παρουσιαστή και οι ομάδες των μαθητών σε ρόλους παικτών. Κάθε ομάδα πρέπει να μαντέψει τις απαντήσεις σε μια σειρά ερωτήσεων που αφορούν τις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.

-    Ιστοεξερεύνηση : Στις ομάδες που έχουν δημιουργήσει παραπάνω, οι μαθητές ορίζουν γραμματέα, συντονιστή και εκπρόσωπο. Προηγούνται με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού σε ιστότοπους σχετικούς με τον ελληνικό κινηματογράφο για να αντλήσουν πληροφορίες και να παίξουν . Π.χ.

https://ellinikoskinimatografos.gr/

    Παρουσίαση : Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια  τον ελληνικό κινηματογράφο μέσα από τα αποτελέσματα της ιστοεξερεύνησης. Οι μαθητές ανταλλάσσουν φύλλα εργασίας , παρατηρούν και σχολιάζουν την εργασία των συμμαθητών τους.

-      Δημιουργία κολάζ " Μάντεψε ποια είναι η ταινία"  ( π. χ Θ. Βέγγος  - ο Παπατρέχας )


3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Ένα ταξίδι στο παρελθόν ! "

Χρησιμοποιώντας τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο  ως πηγή πληροφόρησης για τα επαγγέλματα που εξέλιπαν μπορούμε να κατανοήσουμε  τη σημασία του ως πηγή πληροφόρησης για τον τρόπο ζωής, τα ήθη και έθιμα του παρελθόντος και να κάνουμε συγκρίσεις με τις συνθήκες ζωής που επικρατούν σήμερα.

Στόχοι :

• Να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα μέσα από τα παλιές ελληνικές ταινίες

• Να κατανοήσουν τις αξίες, τις αρχές, τα στερεότυπα και τα πρότυπα που προβάλλονταν εκείνη την εποχή

• Να εντοπίσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες με το παρόν και να τις συνδέσουν με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που τις δικαιολογούν

• Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα που υπήρχαν εκείνοι την εποχή και την οικονομική κατάσταση των ανθρώπων στη μεταπολεμική Ελλάδα

Δραστηριότητες : 

-       Γίνεται συζήτηση με τους μαθητές, για το πώς οι ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου αποτυπώνουν την οικονομική ζωή της μεταπολεμικής Ελλάδας

-         Προβολή αποσπασμάτων από ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου με θέμα τα παλιά επαγγέλματα της τότε  εποχής




-          Χωρισμένοι/ες σε ομάδες μελετούν τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις, καθώς και τις αρχές, τις αξίες, τα στερεότυπα και τα πρότυπα  που προβάλλονται μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Επίσης εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές με το παρόν . Παραδείγματα :


 Το έθιμο του προξενιού στο «Ησαΐα χόρευε» και στο «Της κακομοίρας»



Το έθιμο της αποκατάστασης της αδελφής : Η παράδοση ήθελε τον μεγάλο αδερφό να μην παντρεύεται πριν παντρέψει την αδερφή του στις ταινίες «Μερικοί το προτιμούν κρύο», «Ο Παπατρέχας», «Το ανθρωπάκι», «Δεσποινίς ετών…39», «Οι γαμπροί της ευτυχίας»  

Το έθιμο του γάμου και της προίκας  : Ο υποψήφιος γαμπρός ζητούσε σε γάμο την κοπέλα από τους γονείς της ή τον μεγαλύτερο αδερφό στη ταινία «Ο Φανούρης και το σόι του» κλπ.


-            Τα 12 επαγγέλματα που επιλέξαμε ήταν τα εξής :

Λατερνατζής «Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο» (1955)

Παγοπώλης « Πιάσαμε την καλή» (1955)

Καφετζού – Πλύστρα « Η καφετζού» (1956)

Κανατάς «Ο μπάρμπα Γιάννης ο κανατάς» (1957)

Μαμή «Η κυρά μας η μαμή» (1958)

Προξενήτρα - Μπακαλόγατος «Της κακομοίρας» (1959)

          Δοσατζής    « Οι Δοσατζήδες» (1959)    

          Βαρκάρης «Η Μανταλένα» (1960)

          Λούστρος « Ο λουστράκος» (1962)

          Αμαξάς  « Χτυποκάρδια στα θρανία»  (1963)


Περισσότερες πληροφορίες και υλικό :

https://eleftheriapapadimitriou.blogspot.com/2023/04/blog-post.html#more

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

" Ηθοποιός σημαίνει ... φως ! "



Στόχοι :

  •      Να γνωρίσουν το επάγγελμα του ηθοποιού, τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να έχει, όπως και τις επαγγελματικές του προοπτικές
  •   Να αναγνωρίσουν Έλληνες και Ελληνίδες ηθοποιούς μέσα από κουίζ και από παιχνίδια
  •    Να πειραματιστούν με παιχνίδια ρόλων, θεατρικό παιχνίδι με ρόλους γνωστών ηθοποιών και με τις γνωστές ατάκες τους 

       Δραστηριότητες :

        -     Παρατήρηση των τριών βασικών κωδικών επικοινωνίας του ηθοποιού με τον θεατή μέσω υποκριτικής : Εκφραστικός (χειρονομίες, γκριμάτσες) - Φωνητικός (τόνος, χροιά, ένταση) - Κινητικός (κίνηση και τοποθέτηση στον χώρο) μέσα από αποσπάσματα ελληνικών ταινιών

-  

-        -    Quiz « Βρες την ταινία από την ατάκα !»



5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

    " Καλέ μου, άνθρωπε ! " 

 
         Στόχοι :

  •   Να γνωρίσουν τον ηθοποιό Θανάση Βέγγο μέσα από την πορεία της ζωής και της καριέρας του
  •   Να κάνουν μια φανταστική συζήτηση με τον ηθοποιό μέσω ChatGPT (εφαρμογή AI)
  •   Να παρακολουθήσουν και να αναλύσουν την ταινία «Ο Παπατρέχας»
  •   Να δραματοποιήσουν σε σκετς τις πιο κωμικές φάσεις της ταινίας

          Δραστηριότητες :

           -   Παρουσίαση της ζωής και της επαγγελματικής πορείας του Θανάση Βέγγου 
                    ( Το PDF ΕΔΩ και η παρουσίαση ΕΔΩ )
     

      -  Παρακολούθηση αποσπασμάτων των ταινιών του ηθοποιού όπως Θου Βου : Φανερός πράκτωρ 000





- Προβολή της ταινίας ο « Ο Παπατρέχας».

Συμπλήρωση φυλλαδίων για τον χαρακτηρισμό του ήρωα, τα συναισθήματά του, την σκηνική του παρουσία κ. ά










-  Δραματοποίηση μέσω της τεχνικής " Ανακριτική καρέκλα ". Εκφράζουμε τα συναισθήματα του ήρωα μέσα από τις αυτοσχέδιες ερωτήσεις από τα παιδιά.
      -    Σκετς των πιο κωμικών σκηνών από τα παιδιά (ρόλοι - ατάκες) του Παπατρέχα. Ευχαριστούμε τη θεατρολόγο μας Ελευθερία Παλάνη για την πολύτιμη βοήθειά της.



Kαι μια σκηνή όλο ταλέντο !




     Ο ΓΑΜΠΡΟΣ

ΠAΠΠΟΥΣ : Διάβασα την αγγελία σας και ήρθα. Θέλω μια νύφη…

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : …για τον εγγονό σου.

ΠΑΠΠΟΥΣ : Όχι. Για μένα! Αρκετά ρεμπέλεψα. Καιρός πια να νοικοκυρευτώ!

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : Και πόσων χρονών είσαι;

ΠΑΠΠΟΥΣ : Δεν έχω κλείσει ακόμα τα εβδομήντα πέντε!

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : Ε, να ξαναρθείς αύριο με τον κηδεμόνα σου μην πάμε μέσα επί αποπλάνηση ανηλίκου.

 

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ: Ώστε ψάλτης κύριε Δωρόθεε;

ΔΩΡΟΘΕΟΣ: Ιεροψάλτης και μάλιστα αριστερός.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ: Ααα, της ΕΔΑ δηλαδή.

ΔΩΡΟΘΕΟΣ: Όχι, των Αγίων Θεοδώρων.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ: Το ίδιο κάνει, Θεοδωρακικός!

- Παρουσίαση εργασιών των μαθητών/τριών  πάνω στα φυλλάδια


6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

    " Ο μικρός ηθοποιός ! " 


      Στόχοι :

  •  Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους χρησιμοποιώντας το σύνολο των λεκτικών και μη λεκτικών μέσων τους (σώμα, έκφραση προσώπου, βλέμμα).
  •  Να αναπτύξουν την πλαστικότητα και την εκφραστικότητα του σώματος και του προσώπου.
  •  Να ανακαλύψουν καινούργιους τρόπους να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. 
  •    Να αναπτύξουν δυνατότητες και μηχανισμούς έκφρασης με λόγο, κίνηση κι έκφραση.
  •     Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους.

       Δραστηριότητες : 

        Θεατρικές τεχνικές παιχνιδιού

 Φάσεις Θεατρικού Παιχνιδιού 

Α΄ Φάση: Απελευθέρωση και δημιουργία ομάδας

Β΄ Φάση: Αναδημιουργία ρόλων και καταστάσεων

Γ΄ Φάση: Σκηνική αυτοσχέδια δράση

Δ΄ Φάση: Αποτίμηση 

(           ( Οδηγός Εκπαιδευτικής Θεατρικής Αγωγής για Δημοτικό ΙΕΠ ΕΔΩ )

             - Μουσικοκινητική - Μουσικοθεατρικά παιχνίδια 


Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩ ΕΔΩ


7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

    " Η Κινηματογραφική Λέσχη μας ! " 

     Στόχοι :

  •      Να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό και την τέχνη του κινηματογράφου
  •   Να δημιουργηθεί μια αίσθηση της σχολικής κοινότητας, της αλληλεγγύης, της συνεργασίας
  •     Να αναπτύξουν τον αναστοχασμό, τον διάλογο, την κριτική σκέψη
  •     Να προσφέρουν μια πολιτιστική κουλτούρα στην τοπική κοινότητα

 

Δραστηριότητες :

-          -    Cinedu : Προβολή ταινιών για την κάθε ηλικία των μαθητών

-           -   Προετοιμασία Κινηματογραφικής προβολής :Οι μικροί μαθητές  διαμορφώνουν την αίθουσα,  μοιράζουν το έντυπο ενημερωτικό υλικό που οι ίδιοι ετοίμασαν και ζωγράφισαν , εκθέτουν τις αφίσες για τις ταινίες και τέλος πριν την προβολή παρουσιάζουν τις ταινίες (συντελεστές, περίληψη κλπ.)

           -  Προβολή ταινιών animation (δημιουργίες από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου )

             -  Προβολή ταινιών του ελληνικού και ξένου κινηματογράφου

             -   Συζήτηση & εντυπώσεις

Τέλος ακολουθεί : 

ü       ü  Αξιολόγηση όλου του προγράμματος (από Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ)

         ü  Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και διάχυσής τους  (εκθέσεις, παρουσιάσεις)

      ü  Ανακεφαλαίωση – Σύνοψη συμπερασμάτων - Αξιολόγηση

         Φορείς και άλλες συνεργασίες που εμπλουτίζουν το πρόγραμμά μας

                                                        Δίκτυο Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης

https://peanatolikithessal.wixsite.com/cinemaeducation

    Film Education Δημήτρης Παπαδόπουλος

https://dimpapadopoulos.wixsite.com/website

 Cinedu & CiNed

https://www.cinedu-gfc.gr/

https://www.cined.eu/

   Πάμε σινεμά;

http://www.pamecinema.org/ 

   Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

https://www.filmfestival.gr/el/museum/visit

     

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Social Share buttons