Δ’
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»
Επιμέρους Θεματικές
Ενότητες /Υποενότητες :
Γνωριμία με επαγγέλματα
Τίτλος : Φώτα, κάμερα, πάμε!»
Με βάση τη γενική φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του 21ου
αιώνα και συγκεκριμένα τα 4 c’s , ενισχύουμε :
• Κριτική σκέψη (Critical
thinking) : επίλυση προβλημάτων με αξιοποίηση των πρακτικών της υπολογιστική
σκέψης.
• Επικοινωνία (Communication)
:μεταφορά ιδεών.
• Συνεργασία (Collaboration)
: εργασία με άλλους.
• Δημιουργικότητα (Creativity) : δημιουργία τεχνουργημάτων
Α) ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής
(ευαισθητοποίηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα)
- Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
(ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός ,ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο και διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών)
- Δεξιότητες του νου (στρατηγική, αναλυτική, διερευνητική σκέψη)
-Δεξιότητες Επικοινωνίας ( ενεργητική ακρόαση, κατανόηση της γλώσσας του σώματος, ενσυναίσθηση)
Β) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να
αναπτύξουν τη σκέψη, την κρίση και την παρατήρησή τους
-
Να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις ζωής
- Να
αναδείξουν και να ερμηνεύσουν δρώμενα, αξίες, στάσεις, σχέσεις ζωής του
παρελθόντος μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο της εποχής που γυρίζεται κάθε ταινία
- Να
συγκρίνουν κοινωνικές σχέσεις και καταστάσεις του χθες και του σήμερα
- Να νιώσουν και να
εκδηλώσουν συναισθήματα
- Να αντιληφθούν την ανάγκη του ανθρώπου να
εκφραστεί μέσα από την τέχνη
- Να
γνωρίσουν για την τέχνη του ελληνικού κινηματογράφου, την ιστορία του, τους
ανθρώπους που εμπλέκονται σ΄ αυτόν, σε γενικές γραμμές την υλικοτεχνική υποδομή
του, καθώς και λέξεις-όρους έκφρασής του.
- Να αντιληφθούν ότι η έβδομη τέχνη είναι κυρίως αποτύπωση της
πραγματικότητας, είναι ρεαλισμός.
- Να γνωρίσουν το
επάγγελμα του ηθοποιού, τις απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες, τις προοπτικές
του επαγγέλματος κ.ά.
Γ) ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Το
πρόγραμμα συνδέεται με τα μαθήματα της Γλώσσας,
της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Αισθητικής και Φυσικής Αγωγής . Γι’ αυτό το λόγο, κατά την εφαρμογή του ανταποκρίνεται
στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων και στάσεων συμβατών με τα Δ.Ε.Π.Π.Σ και τα
Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Θα αξιοποιηθούν επίσης διδακτικές ώρες πέρα
εκείνων που σχετίζονται με τα εργαστηρίων δεξιοτήτων και να ενσωματωθεί στο
ευρύτερο αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ τάξης του Δημοτικού.
- Να γνωρίσουν την ιστορία του κινηματογράφου με σύντομο και απλό τρόπο
- Να γνωρίσουν τις προσωπικότητες που έθεσαν τις βάσεις για την ανάπτυξη της έβδομης τέχνης
- Να παρατηρήσουν μέσα από παιχνίδια και βιβλία την κίνηση της εικόνας
- Να ανακαλύψουν πώς δομείται μια ταινία (ηχητικά εφέ, μουσική, σκηνικό, κουστούμια κ. ά)
- Να μαγευτούν με την γραφική κίνηση της εικόνας μέσω της προβολής της πρώτης ταινίας
- Το φαινόμενο "Τσάρλι Τσάπλιν" μέσα από τον βουβό κινηματογράφο !Και σε animation !
Στόχοι :
• Ν' ανακαλούν προϋπάρχουσες γνώσεις και
εμπειρίες σχετικές με τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο
• Να γνωρίσουν την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου με απλό και σύντομο τρόπο
• Να εξηγούν την λειτουργία των ταινιών
• Να ταξινομούν και να συνοψίζουν πληροφορίες
• Να ορίζουν και να διακρίνουν τα διαφορετικά
είδη ταινιών (κωμωδία, δράμα, κοινωνική, σάτιρα κ. ά)
• Να συνθέτουν ομάδες με ευδιάκριτους ρόλους
για κάθε μέλος
• Να παρουσιάζουν τις εργασίες τους
• Να εκφράζουν την άποψή τους
Δραστηριότητες :
- Ιδεοθύελλα : Η εκπαιδευτικός προσκαλεί τους μαθητές/ τις μαθήτριες να θυμηθούν τις αγαπημένες τους ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου προβάλλοντας ένα σχετικό βίντεο. Ανάλογα με τις κοινές προτιμήσεις τους, δημιουργούν ομάδες.
-
Τηλεπαιχνίδι "ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ" : Με τη σύμβαση ενός τηλεπαιχνιδιού, η εκπαιδευτικός μπαίνει σε
ρόλο παρουσιαστή και οι ομάδες των μαθητών σε ρόλους παικτών. Κάθε ομάδα πρέπει
να μαντέψει τις απαντήσεις σε μια σειρά ερωτήσεων που αφορούν τις ταινίες του
ελληνικού κινηματογράφου.
- Ιστοεξερεύνηση : Στις
ομάδες που έχουν δημιουργήσει παραπάνω, οι μαθητές ορίζουν γραμματέα,
συντονιστή και εκπρόσωπο. Προηγούνται με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού σε
ιστότοπους σχετικούς με τον ελληνικό κινηματογράφο για να αντλήσουν πληροφορίες και να παίξουν . Π.χ.
https://ellinikoskinimatografos.gr/
- Παρουσίαση : Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τον ελληνικό κινηματογράφο μέσα από τα
αποτελέσματα της ιστοεξερεύνησης. Οι μαθητές ανταλλάσσουν φύλλα εργασίας ,
παρατηρούν και σχολιάζουν την εργασία των συμμαθητών τους.
- Δημιουργία κολάζ " Μάντεψε ποια είναι η ταινία" ( π. χ Θ. Βέγγος - ο Παπατρέχας )
Χρησιμοποιώντας τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο ως πηγή πληροφόρησης για τα επαγγέλματα που εξέλιπαν μπορούμε να κατανοήσουμε τη σημασία του ως πηγή πληροφόρησης για τον τρόπο ζωής, τα ήθη και έθιμα του παρελθόντος και να κάνουμε συγκρίσεις με τις συνθήκες ζωής που επικρατούν σήμερα.
Στόχοι :
• Να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα μέσα από τα παλιές ελληνικές ταινίες
• Να κατανοήσουν τις αξίες, τις αρχές, τα στερεότυπα και τα πρότυπα που προβάλλονταν εκείνη την εποχή
• Να εντοπίσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες με το παρόν και να τις συνδέσουν με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που τις δικαιολογούν
• Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα που υπήρχαν εκείνοι την εποχή και την οικονομική κατάσταση των ανθρώπων στη μεταπολεμική Ελλάδα
Δραστηριότητες :
- Γίνεται συζήτηση με τους μαθητές, για το πώς οι
ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου αποτυπώνουν την οικονομική ζωή της
μεταπολεμικής Ελλάδας
- Προβολή αποσπασμάτων από ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου με θέμα τα παλιά επαγγέλματα της τότε εποχής
- Χωρισμένοι/ες σε ομάδες μελετούν τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις, καθώς και τις αρχές, τις αξίες, τα στερεότυπα και τα πρότυπα που προβάλλονται μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Επίσης εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές με το παρόν . Παραδείγματα :
Το έθιμο του προξενιού στο «Ησαΐα χόρευε» και στο «Της κακομοίρας»
Το έθιμο της αποκατάστασης της αδελφής : Η παράδοση ήθελε τον μεγάλο αδερφό να μην
παντρεύεται πριν παντρέψει την αδερφή του στις ταινίες «Μερικοί το προτιμούν
κρύο», «Ο Παπατρέχας», «Το ανθρωπάκι», «Δεσποινίς ετών…39», «Οι γαμπροί της
ευτυχίας»
Το έθιμο του γάμου και της προίκας : Ο υποψήφιος γαμπρός ζητούσε σε γάμο την κοπέλα
από τους γονείς της ή τον μεγαλύτερο αδερφό στη ταινία «Ο Φανούρης και το σόι
του» κλπ.
- Τα 12 επαγγέλματα που επιλέξαμε ήταν τα εξής :
Λατερνατζής
«Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο» (1955)
Παγοπώλης
« Πιάσαμε την καλή» (1955)
Καφετζού
– Πλύστρα « Η καφετζού» (1956)
Κανατάς «Ο μπάρμπα Γιάννης ο κανατάς» (1957)
Μαμή «Η κυρά μας η μαμή» (1958)
Προξενήτρα
- Μπακαλόγατος «Της κακομοίρας» (1959)
Δοσατζής « Οι Δοσατζήδες» (1959)
Βαρκάρης «Η
Μανταλένα» (1960)
Λούστρος « Ο
λουστράκος» (1962)
Αμαξάς « Χτυποκάρδια στα θρανία» (1963)
Περισσότερες πληροφορίες και υλικό :
https://eleftheriapapadimitriou.blogspot.com/2023/04/blog-post.html#more
Στόχοι :
- Να γνωρίσουν το επάγγελμα του ηθοποιού, τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να έχει, όπως και τις επαγγελματικές του προοπτικές
- Να αναγνωρίσουν Έλληνες και Ελληνίδες ηθοποιούς μέσα από κουίζ και από παιχνίδια
- Να πειραματιστούν με παιχνίδια ρόλων,
θεατρικό παιχνίδι με ρόλους γνωστών ηθοποιών και με τις γνωστές ατάκες τους
Δραστηριότητες :
- Παρατήρηση των τριών βασικών κωδικών επικοινωνίας του ηθοποιού με τον θεατή μέσω υποκριτικής : Εκφραστικός (χειρονομίες, γκριμάτσες) - Φωνητικός (τόνος, χροιά, ένταση) - Κινητικός (κίνηση και τοποθέτηση στον χώρο) μέσα από αποσπάσματα ελληνικών ταινιών
-
- - Quiz « Βρες την ταινία από την ατάκα !»
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
" Καλέ μου, άνθρωπε ! "
- Να γνωρίσουν τον ηθοποιό Θανάση Βέγγο μέσα από την πορεία της ζωής και της καριέρας του
- Να κάνουν μια φανταστική συζήτηση με τον ηθοποιό μέσω ChatGPT (εφαρμογή AI)
- Να παρακολουθήσουν και να αναλύσουν την ταινία «Ο Παπατρέχας»
- Να δραματοποιήσουν σε σκετς τις πιο κωμικές φάσεις της ταινίας
- Προβολή της ταινίας ο « Ο Παπατρέχας».
- Συμπλήρωση φυλλαδίων για τον χαρακτηρισμό του ήρωα, τα συναισθήματά του, την σκηνική του παρουσία κ. ά
ΠAΠΠΟΥΣ : Διάβασα την αγγελία σας και
ήρθα. Θέλω μια νύφη…
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : …για τον εγγονό σου.
ΠΑΠΠΟΥΣ : Όχι. Για μένα! Αρκετά ρεμπέλεψα. Καιρός πια να
νοικοκυρευτώ!
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : Και πόσων χρονών είσαι;
ΠΑΠΠΟΥΣ : Δεν έχω κλείσει ακόμα τα εβδομήντα πέντε!
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ : Ε, να ξαναρθείς αύριο με τον κηδεμόνα σου μην πάμε
μέσα επί αποπλάνηση ανηλίκου.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ:
Ώστε ψάλτης κύριε Δωρόθεε;
ΔΩΡΟΘΕΟΣ:
Ιεροψάλτης και μάλιστα αριστερός.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ:
Ααα, της ΕΔΑ δηλαδή.
ΔΩΡΟΘΕΟΣ: Όχι,
των Αγίων Θεοδώρων.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ:
Το ίδιο κάνει, Θεοδωρακικός!
- Παρουσίαση εργασιών των μαθητών/τριών πάνω στα φυλλάδια
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
" Ο μικρός ηθοποιός ! "
Στόχοι :
- Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους χρησιμοποιώντας το σύνολο των λεκτικών και μη λεκτικών μέσων τους (σώμα, έκφραση προσώπου, βλέμμα).
- Να αναπτύξουν την πλαστικότητα και την εκφραστικότητα του σώματος και του προσώπου.
- Να ανακαλύψουν καινούργιους τρόπους να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
- Να αναπτύξουν δυνατότητες και μηχανισμούς έκφρασης με λόγο, κίνηση κι έκφραση.
- Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους.
Φάσεις Θεατρικού Παιχνιδιού
Α΄ Φάση: Απελευθέρωση και δημιουργία ομάδας
Β΄ Φάση: Αναδημιουργία ρόλων και καταστάσεων
Γ΄ Φάση: Σκηνική αυτοσχέδια δράση
Δ΄ Φάση: Αποτίμηση
( ( Οδηγός Εκπαιδευτικής Θεατρικής Αγωγής για Δημοτικό – ΙΕΠ ΕΔΩ )
- Μουσικοκινητική - Μουσικοθεατρικά παιχνίδια
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩ ΕΔΩ
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
" Η Κινηματογραφική Λέσχη μας ! "
Στόχοι :
- Να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό
και την τέχνη του κινηματογράφου
- Να δημιουργηθεί μια αίσθηση της σχολικής κοινότητας, της αλληλεγγύης, της συνεργασίας
- Να αναπτύξουν τον αναστοχασμό, τον διάλογο, την κριτική σκέψη
- Να προσφέρουν μια πολιτιστική κουλτούρα στην τοπική κοινότητα
Δραστηριότητες :
- - Cinedu : Προβολή ταινιών για την κάθε ηλικία των μαθητών
- - Προετοιμασία Κινηματογραφικής προβολής :Οι μικροί μαθητές διαμορφώνουν την αίθουσα, μοιράζουν το έντυπο ενημερωτικό υλικό που οι ίδιοι ετοίμασαν και ζωγράφισαν , εκθέτουν τις αφίσες για τις ταινίες και τέλος πριν την προβολή παρουσιάζουν τις ταινίες (συντελεστές, περίληψη κλπ.)
- Προβολή ταινιών animation (δημιουργίες από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του σχολείου )
- Προβολή ταινιών του ελληνικού και ξένου κινηματογράφου
- Συζήτηση & εντυπώσεις
Τέλος ακολουθεί :
ü ü Αξιολόγηση όλου του προγράμματος (από Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ)
ü Παρουσίαση των αποτελεσμάτων και διάχυσής τους (εκθέσεις, παρουσιάσεις)
ü Ανακεφαλαίωση – Σύνοψη συμπερασμάτων - Αξιολόγηση
Φορείς και άλλες συνεργασίες που εμπλουτίζουν το πρόγραμμά μας
Δίκτυο Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης
https://peanatolikithessal.wixsite.com/cinemaeducation
Film Education Δημήτρης Παπαδόπουλος
https://dimpapadopoulos.wixsite.com/website
Cinedu & CiNed
Πάμε σινεμά;
Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
https://www.filmfestival.gr/el/museum/visit